-ma- muodon harjoittelua

KIRJOITA VERBIT OIKEASSA MUODOSSA.

Äiti istuu kotona (neuloa) pientä myssyä vauvalle. Yleensä hän käy tiistai-iltaisin työväenopistossa (opiskella) joogaa. Tänään hänellä on vähän kuumetta, eikä hän pääse kurssille.

Isä lähtee golfkentälle (pelata) golfia hyvän ystävän kanssa. Tavallisesti hän käy pelin jälkeen myös kioskilla (ostaa) jäätelöä koko perheelle. Äiti kieltää isää (tuoda) liikaa, mutta isä ei usko. Äiti sanoo, että isä on kovapäinen.

Minä menen mummon luokse (siivota) . Pikkusisko lähtee keittiöstä (piirtää) minun mukaan. Hän auttaa minua (pyyhkiä) pölyt mummon pöydiltä ja hyllyiltä. Kun kaikki on valmista, mummo pyytää meitä (istua) sohvalle ja (syödä) pullaa. Mummo tekee maailman parasta pullaa. Ehkä minäkin joskus opin (leipoa) yhtä hyvin, mutta siihen menee vielä pitkä aika. Nyt minä olen hyvä (askarrella) . Askartelen usein pikkusiskon kanssa.

Illalla me juoksemme nopeasti kotiin (syödä) isän jäätelöä! Äiti on leiponut sämpylöitä. Ne ovat vain hetken uunissa (lämmetä) . Minun kaveri, Mikko, tulee myös meille (viettää) iltaa. On ikävää, että Mikko joutuu (lähteä) kotiin jo yhdeksältä. Hänen kotimatka ei ole pitkä ja Mikko on nopea (juosta) . Huomenna on koulupäivä ja meidän täytyy olla pulpetissa (istua) jo kahdeksalta.

©Salpaus/Monikulttuuripalvelut