Täydennä päätteet
Uusi tilanne ja suomalainen eivät sovi yhteen
photo © 2009 Russell James Smith | more info (via: Wylio)Helsinkiläi
kadulla sattui surkuhupaisa tilanne. Kuorma-auto ja henkilöauto tulivat vastak
lumikasojen kaventa
ajoväylällä Eirassa. Jommanku
olisi pitänyt peruuttaa, mutta kumpikaan ei suostunut. Niinpä kuorma-auton kuljettaja nousi riitelyn päät
rattiin ja puski henkilöautoa ajok
keulalla taaksepäin.
Suomalainen on vaikeuk
, jos uusi ja yllättävä tilanne ajaa ase
, jossa pitäisi luopua jostain. Jostain, mitä on tottunut pitämään saavute
etuna, läänityksenä yhteisen hyvän epämääräi
alueesta.
Luulisi suomalaisten osaa
lumiasiat. Ja hyvinhän ne sujuva
niin kauan kuin kyse on hikisestä lapioimisesta, kolaamisesta – teonsana, jota muut kansat kadehtivat – ja lentokenttien puhtaanapi
.
Mutta lumi kaventaa väyliä. Se pienentää yhte
tilaa. Se ottaa pois.
Tunnustan kuuluv
luisteluhiihtä
joukkoon. Pariin ottee
olen joutunut ladulla keskustel
koirien ulkoiluttajien kanssa. Heillä tuntuu olevan vahva käsitys, että talven tulo ja ulkoilureitin kunnostam
laduksi eivät voi viedä koirakansalta mitään pois. Jos kesällä sai kulkea polkua koiran kanssa, sitä saa kulkea nytkin, vaikka väylä on kaupungin kunnosta
latu.
Periaatte
ongelma voisi olla tiedon puute: kaikki eivät tunne järjestyslain 14. pykälää, jonka mukaan koirat eivät saa olla kytkemät
eivätkä kytket
yleiseen käyttöön kunnostetulla ladulla.
Pohjimmil
kyse on kuitenkin siitä, että uusi tilanne kaventaa saavutet
etua, omaa osaa yhteisestä. Sehän ei suomalaiselle sovi.
Samassa tilan
ollaan muuallakin Helsingissä.
Eräässä liikennevalojen jälkei
risteyksessä on sulan maan aikana kolme kaistaa: yksi oikealle käänty
ja kaksi suoraan mene
. Lumi on kaventanut mutkan niin, että kolme muuttuu valojen jälkeen yllättäen kahd
. Tämä ei kuitenkaan estä kolmea suomalaista puske
yhtä aikaa kavennukseen. Se väistää, jonka auto ei ole työsuhdeauto.
Runsaan lumentulon vuoksi pysäköinti kiellettiin muuta
Helsingin kantakaupungin raitiovaunukaduilla. Katujen reunojen valtavat lumivallit pakottavat pysäköi
liian kauas tien reunasta, liian lähelle kiskoja. Raitiovaunu
kulku estyy ja liikenne puuroutuu.
Tiistaina Helsingin Sanomat tiesi kertoa, että pysäköintikieltoa ei noudateta. Ei tietenkään.
En usko, että tässä
kyse olisi tiedon puutteesta – siitä, että uusia merkintöjä ja liikennemerkkejä ei havait
tai että raitiovaunujen ongelmia ei nähtäisi. Jotkut vain tuntuvat ajattel
, että kun olen ennenkin pitänyt autoani tässä, tämä osa yhteistä hyvää on saavut
etu ja minulle merkitty.
Seuraavan vaalikauden alkae
Suomi on yllättävässä tilanteessa. Monen lihavan vuoden jälkeen pitäisi sopia siitä, millaisia säästöjä julkise
taloute
pitäisi tehdä, jotta yhteinen kassa pysyy kunnossa tulevina vuosikymme
.
Meidän pitäisi suostua sii
, että uusi asetelma pakottaa luopu
joistain saavute
eduista. Kestävyysvaje kaventaa väylää. Pitäisi väistää.
1990-luvun alun lama
tällaisiin pohdintoi
ei ollut aikaa, joten tilantee
vältyttiin. Jättilama työnsi pientä ihmistä edellään eikä kysellyt lupaa.
Suomalainen poliitikko tuntee kansa
. Tämä näkyy vaalien alla käytä
keskusteluissa, joissa on jo moneen kertaan määritelty, mi
kaike
ei voi tinkiä.
Kyse ei ole taaskaan tiedosta – siis s
, että taloudellisia reunaehtoja ja omaa päättäjän vastuuta ei tunnettaisi. Se, joka alkaa puhua yhteisen hyvän kaventa
, jää valitse
eduskuntaan.
Kevät vie kyllä lumet, vaikka mitään ei tehtäisi. Yhteisen hyvän alue palautuu enti
totutt
mittoi
.
Poliitikkojen oljenkorsi, puhe talouskasvun autuaaksi tekev
ja julkisen talouden ongelmat poista
voimasta, edustaa strategiana kevään odottelua loppumat
syksyn alla.
Tekstilähde:
Helsingin Sanomat / pääkirjoitus 20.1.2011Tehtävä: Koulutuskeskus Salpaus MA