Sergein työpäivä
Tänään Sergeillä on aamuvuoro. Hän herää neljältä, lukee lehden ja syö aamiaista. Sergei on katsonut edellisenä iltana työvuorolistasta, että hänen työpäivä alkaa kello 5.20. Kello viisi hän lähtee työhön. Matka kestää noin 20 minuuttia. Työpaikalla Sergei parkkeeraa auton parkkipaikalle ja kävelee toimistorakennuksen luo. Hän avaa oven ja menee kuljettajien koppiin.
Kopissa Sergei painaa nappitaulusta vuoronsa kohdalta nappia. Silloin ajomestari ja tork tietävät, että Sergei on tullut työhön. Tänään Sergein vuoron numero on 03AA. Nappitaululta Sergei näkee myös oman autonsa numeron. Auton numero on pienellä lapulla vuoron numeron vieressä. Sergeillä on auto numero 369.
Nappitaululta Sergei kävelee pöydän viereen ja ottaa kaapistaan rahastusrepun. Sitten hän ottaa rahojen tilityslapun ja kirjoittaa tilityslappuun päivämäärän ja työvuoron numeron. Hän tarkistaa, että rahastusrepussa on tarpeeksi kolikoita, rahojen tilityslappu ja kuittirulla. Sergei tietää, että bussissa ei aina ole vaihtorullaa, jos kuittinauha loppuu. Siksi on tärkeää ottaa kuittirulla mukaan. Jos kolikoita on liian vähän, Sergei voi vaihtaa niitä rahanvaihtokoneessa toimistossa.
Sitten Sergei katsoo hallikartasta oman autonsa paikan. Hallikartassa on autojen numerot ja kaikilla autoilla on oma paikka. Sergei katsoo, missä auto numero 369 on. Sitten hän lähtee ulos toimistosta ja kävelee pihan poikki bussitallille.
Sergei avaa tallin ovet ja menee sisään. Hän etsii oman auton ja tarkistaa vielä, että se on auto numero 369. Jos Sergein auto ei ole oikealla paikalla, hänen täytyy kysyä ajomestarilta, missä auto on. Joskus auto voi olla esimerkiksi korjaamolla, ja silloin Sergein täytyy ottaa toinen auto.
Aina ennen ajoon lähtöä kuskin täytyy tehdä ajolähtötarkastus. Sergei ottaa ilmaletkun pois ja sähköjohdon irti. Hän kirjoittaa ajopäiväkirjaan päivämäärän ja aloituskilometrit sekä tarkistaa, että piirturin kiekko on paikallaan. Hän tarkistaa myös, että öljyä ja nesteitä on tarpeeksi. Jos öljyä tai nesteitä pitää lisätä, Sergein täytyy ajaa korjaamohallille. Renkaiden tarkistus on myös tärkeää. Hän ajaa bussin ulos tallista, laittaa ovet kiinni ja rahastuslaitteen valmiiksi. Sergei laittaa oman kortin rahastuslaitteeseen ja näppäilee koodinumeron. Hän valitsee valikosta lähiliikenne-kohdan ja linjan numeron. Sitten hän järjestelee kolikot renkiin ja rahastuspöytään. Kun kaikki on kunnossa, Sergei ajaa pois hallista, laittaa ovet kiinni ja lähtee ajamaan. Hänen täytyy olla ensimmäisellä pysäkillä kello 5.50.
Sergei ajaa noin neljä ja puoli tuntia. Sitten hänellä on tauko. Sergei ajaa bussin torille ja tauontekijä tulee tuuraamaan häntä. Kun Sergei on tauolla, tauontekijä ajaa Sergein bussia. Tauolla Sergei menee taukokoppiin, syö eväät ja käy vessassa. Tauon jälkeen hän menee takaisin ajoon ja ajaa vielä muutaman tunnin.
Kun Sergein työvuoro päättyy, täytyy tehdä kuskinvaihto. Toinen kuski tulee jatkamaan ajoa. Sergei ottaa rahastusrepun ja kirjaa itsensä ulos rahastuslaitteelta ja toinen kuski laittaa laitteeseen oman kortin ja koodin.
Sergei kävelee lyhyen matkan torilta Marolankadulle. Marolankadulla hän menee vaihtoautoon, joka vie hänet takaisin tallille. Vaihtoautossa on laatikoita, joihin Sergei jättää rahastusrepun. Aamuvuoron jälkeen Sergein ei tarvitse itse laskea rahoja, vaan toimistossa sihteerit tilittävät Sergein rahat.
Kun vaihtoauto saapuu tallille, Sergei kävelee omaan autoon ja lähtee kotiin. Sergein työpäivä päättyy tänään kello 14.20.