Mentoreiden kokemuksia
Tie hoitajaksi -hankkeen koulutuksessa mentoreina toimineita hoitajia
haastateltiin opiskelijoiden työssäoppimisjakson jälkeen. Heiltä kysyttiin
kokemuksia mentor-koulutuksesta, yhteistyöstä klinikkaopettajan kanssa,
mentoroinnin toteutumisesta ja opiskelijoiden opiskelusta ja sen merkityksestä
työyhteisössä. Alla olevat kokemukset on koottu useamman haastattelun pohjalta.
Koulutuksesta valmiuksia
Mentorit kertoivat, että mentor-koulutus antoi valmiuksia huomata, millainen
merkitys kulttuuritaustalla on. Käytännön ohjeet päivittäisiin
ohjaustilanteisiin koettiin myös hyvinä. Asioiden kertaus ja syventäminen avasi
uusia näkökulmia, sai arvioimaan omaa toimintaa ja antoi realistisen kuvan
maahanmuuttajataustaisen opiskelijan mentoroinnista. Mentorien ja
maahanmuuttajaopiskelijoiden tapaaminen koululla koettiin erittäin arvokkaaksi
kokemukseksi.
Monikulttuurisuus on rikkaus
Useilla osastoilla oli aiemmin ollut maahanmuuttajaopiskelijoita tai
-työntekijöitä, joten niissä oli totuttu toimimaan toisesta kulttuurista
tulevien kanssa. Osastoilla koettiin, että monikulttuurisuus oli suuri rikkaus
työyhteisössä. Mentorit nostivat esille erityisesti sen, miten opiskelijat
saivat työntekijät ajattelemaan omaa toimintaansa. Opiskelijat kyseenalaistivat
positiivisella tavalla työyhteisössä olevia asenteita ja toimintoja.
Työyhteisöjä myös puhutteli opiskelijoiden tapa arvostaa ja kunnioittaa
ikääntyneitä potilaita. Lisäksi opiskelijat toiminnallaan saivat työyhteisön
jäsenet havahtumaan siihen, mitä ajan antaminen ja läsnä oleminen potilaille
merkitsevät. Opiskelijoiden osoittama työkavereiden kunnioittaminen ja
vuorovaikutuksen arvostaminen herätti työryhmissä arvostusta.
Mentoroinnin haasteet
Mentorointi koettiin mielenkiintoiseksi ja antoisaksi. Haastetta ohjaukseen toi
se, että Tie hoitajaksi -hankkeen koulutuksessa kyseessä ei ollut tutkintoon
johtava koulutus selkeine opetussuunnitelmineen ja tavoitteineen, vaan
jokaisella opiskelijalla oli omista lähtökohdistaan nousevat tavoitteet.
Aikaisempiin kokemuksiin verrattuna haasteeksi nousi aiemman hoitotyön osaamisen
puuttuminen ja osalla opiskelijoista kielitaidon heikkous. Opiskelijat
joutuivatkin suuren vaatimuksen eteen opiskellessaan uutta alaa kielenoppimisen
rinnalla. Lisäksi ohjauksen vaikeutena koettiin niin oma kuin opiskelijan
suomenkielen käyttö. Mentorin oli artikuloitava selkeästi, käytettävä lyhyitä
ilmaisuja ja puhuttava selkokieltä. Lisäksi oli varmistettava, oliko opiskelija
ymmärtänyt annetut ohjeet. Tämä jäi joskus kiireen keskellä tekemättä, mikä
aiheutti turhia paineita potilasturvallisuudesta opiskelijalle ja ohjaajalle.
Toisaalta jatkuva ymmärtämisen varmistaminen tuntui mentoreista nololta ja he
pelkäsivät loukkaavansa opiskelijaa. Kielitaidon vahvistuttua mentori saattoi
luottaa opiskelijaan enemmän ja antaa hänelle vastuuta. Myös opiskelijan
soveltuvuuden oikeudenmukainen arvioiminen vaikeutui, jos opiskelija ei
kielitaidon vuoksi pystynyt ilmaisemaan osaamistaan ja tuomaan soveltumiseen
vaikuttavia asioita riittävästi tai ymmärrettävässä muodossa esille.
Yhteistyöstä tukea
Klinikkaopettajan tiivis ja säännöllinen yhteistyö antoi tukea ohjaukseen ja
opiskelijoiden palautekeskusteluihin. Klinikkaopettajalla oli riittävästi aikaa
opiskelijoille, hän tunsi opiskelijat ja osasi tarpeen tullen auttaa
haastavissakin tilanteissa. Hän oli myös helposti saavutettavissa. Mentoreille
tarjottiin myös työnohjauksen mahdollisuus. Osa mentoreista käytti työnohjausta
säännöllisesti ja palautteessa he toivat esille työnohjauksen toimineen hyvänä
keskustelufoorumina ja kollegoiden keskeisenä kokemusten vaihtamisen paikkana.
Kokemuksia käytännön järjestelyistä
Opiskelijat olivat kolme päivää työssäoppimisessa ja kaksi päivää
teoriaopinnoissa. Toteutus koettiin erittäin hyvänä ratkaisuna. Niin opiskelijat
kuin mentorit ”saivat hengähtää” hieman ja opiskelijoiden teoriapäivien aikana
mentorit huolehtivat muista työhönsä liittyvistä tehtävistä.Puolen vuoden
työssäoppimisen jaksoa pidettiin pääsääntöisesti sopivan pitkänä. Opiskelija sai
rauhassa tutustua osaston toimintaan ja hän ehti oppia paljon. Joidenkin
mielestä jakso oli liian pitkä, sillä joskus opiskelija saavutti jaksolle
asetetut tavoitteet nopeammin. Jakson pituuden tulisikin olla yksilöllinen ja
sitä määritettäessä huomioitaisiin aiempi työkokemus ja osaaminen alalta,
opiskelijan kielitaidon taso sekä opiskelumotivaatio. Työssäoppimisjakson aikana
käytössä ollutta blogia mentorit pitivät positiivisena asiana, mutta kokivat sen
käytännössä yllättävän työlääksi ja aikaa vieväksi työvälineeksi, jota ei osattu
hyödyntää riittävästi.