Projektien www-sivustot ja
opetukseen liittyvät aineistot
 
  
 
 
 
 

Moodlen kultaiset säännöt
 

1. Asetukset
  1.1 Päivitä kurssin asetuksista kurssin yhteenveto.
  1.2 Muista kurssin asetuksista tarvitsee pääsääntöisesti tarkistaa vain seuraavat:
    - koko nimi
    - Lyhenne
    - Avain (Saatavuus-kohdassa asetusten loppupuolella)
  1.3 Älä muuta muita asetuksia!
       
2. Ryhmät
  2.1 Kysy neuvoa ennen ryhmien käyttämistä
       
3. Kurssin ulkoasu
  3.1 Nimeä aihelaatikot ytimekkäästi
  3.2 Kirjoita aiheista kurssi pääsivulle vain lyhyet kuvaukset
       
4. Moodle ja MS Word
  4.1 Älä vie pelkkää tekstiä sisältäviä aineistoja kurssille Word-tiedostoina: kopioi tekstit web-sivuiksi Moodleen.
    4.1.1 Tekstien päivittäminen ja lukeminen on tällöin paljon helpompaa
    4.1.2 Jos aineisto vaatii Word-muotoa (paljon kuvia, lomakkeita tms.), on se päivityksen jälkeen ladattava kurssin tiedostoalueelle uudestaan
    - Edellinen tiedosto tulee aina jonkin aikaa palvelimen välimuistista, uusi tiedosto tulee  kuitenkin näkyviin viimeistään seuraavana päivänä.
    - Jos sinun on tehtävä tiedostoihin ”pikamuutoksia”, tallenna tiedosto uudella nimellä ja muuta kurssin aineistosta linkki osoittamaan uuteen tiedostoon
       
5. Tiedostot ja koot
  5.1 Älä käytä tiedostojen nimissä erikoismerkkejä (myös ä, ö ja välilyönti ovat erikoismerkkejä)
  5.2 Tarkista kurssin tiedostoalueelle siirrettävien tiedostojen koko
    5.2.1 Esimerkiksi 500 kilotavua valokuville riittää melkein aina, jopa 100–200 kilotavua on jo suuri kuva web-käytössä
       
6. Keskustelualueet
  6.1 Käytä tiedottamiseen Uutiset-keskustelualuetta
    6.1.1 Pyydä opiskelijoita päivittämään profiiliinsa käytössä oleva sähköposti.
       
7. Kurssin osallistujat/opiskelijat
  7.1 Kurssin osallistujia voi lisätä ja poistaa Ylläpito-lohkon kohdasta Jaa rooleja: Napsauta Jaa rooleja ja sitten Opiskelija
    7.1.1 Vasemmassa laatikossa näkyvät kurssille liitetyt opiskelijat. Opiskelijaa lisättäessä kirjoita hänen sukunimensä oikealla olevaan Hae-ruutuun, valitse opiskelija ja napsauta vasemmalle osoittavaa kolmiota.
    7.1.2 Opiskelijan voi poistaa kurssilta valitsemalla hänen nimensä vasemmalta ja napsauttamalla sitten oikealle osoittavaa kolmiota.
    - Poista opiskelijat vasta, kun kaikki palautukset on arvioitu ja kirjattu ylös!
  7.2 Jos kurssi ei ole avoinna opiskelijoille, voi kurssin asetuksista valita Saatavuus-kohtaan ”Tämä kurssi on suljettu opiskelijoilta”.
       
8. Varmuuskopiot
  8.1 Kurssin varmuuskopiointi itselle:
    8.1.1 Napsauta kurssin Ylläpito-lohkosta Varmuuskopiointi.
    8.1.2 Tarkista, että kaikki osta on valittu mukaan varmuuskopioon.
    8.1.3 Vaihda Metakurssi-kohtaan ”Ei”.
    8.1.4 Napsauta Jatka (kolmella peräkkäisellä sivulla)
    8.1.5 Varmuuskopio tallentuu kurssin tiedostoalueelle. Voit ladata sen omalle koneellesi napsauttamalla varmuuskopion nimeä (esimerkiksi ”varmuuskopio-englanti1-20080311-0931.zip”)
    8.1.6 Tästä varmuuskopiosta voidaan palauttaa kurssi sellaiseen tilaan, jossa se oli juuri ennen varmuuskopiota
    - Varmuuskopio on hyvä tehdä esimerkiksi ennen kuin poistat (edellisen) kurssin osallistujat ja aloitat kurssin uuden toteutuksen. Tällöin varmuuskopioon jäävät aikaisempien opiskelijoiden palautukset.
       
9. Yleissuositukset
  9.1 Kirjaudu ulos aina, kun lopetat istunnon!
  9.2 Jos mahdollista, käytä Mozilla Firefox -selainta mieluummin kuin Internet Exploreria.
 

 

LINKKEJÄ