| English | Suomeksi | Deutsch | Lietuviškai | Polski |

 

Osaamisen tunnistamisen ja arvioinnin työkaluja

CD sisältää

(1) lyhyen teoreettisen viitekehyksen ja perustietoa arvioinnista opettajille ja työpaikkaohjaajille sisältäen myös itsearviointiin liittyvää materiaalia,

(2) arviointikoulutuksen pilottikoulutusten rakenteen ja toteutuksen materiaaleineen,

(3) hyvien arviointikäytäntöjen esittelyä ja projektissa kehitettyjen työkalujen pakin sekä

(4) sekä esimerkkejä partnerimaiden hyvistä arviointikäytännöistä.

Tärkeimmät tuotokset ovat saatavana suomeksi, englanniksi, saksaksi, liettuaksi ja puolaksi. Olemme keränneet myös materiaalia kunkin maan omiin tarpeisiin ja ne löytyvät cd:ltä vain asianomaisella kielellä.

Tuotteisiimme pääsee tutustumaan myös projektin internet-sivujen kautta osoitteessatai http://salpro.salpaus.fi/tes/ tai http://www.salpaus.fi/.

Projektin aikana kootun ja kehitetyn materiaalin pohjalta on mahdollista suunnitella ja toteuttaa arviointikoulutusta erilaisiin tarpeisiin ja erilaisille kohderyhmille, esim. ammatillisen koulutuksen opettajille, työpaikkaohjaajille ja arvioijille, opettajankoulutuslaitoksille. Suosittelemme materiaaliin tutustumista kaikille ammatillisen osaamisen arvioinnista kiinnostuneille – opettajille ja työpaikoilla toimiville asiantuntijoille.

Tämä Leonardo da Vinci –projekti on keskittynyt vastaamaan opettajien ja kouluttajien täydennyskoulutuksen haasteisiin kehittämällä arvioinnin pilottikoulutusohjelman ammatilliseen opettajankoulutukseen. Koulutusohjelman avulla on pyritty kehittämään koulutukseen osallistujien arviointiosaamistaitoja yhdentyvän Euroopan osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen tarpeisiin, erityisesti työvoiman liikkumiseen ja siinä yhteydessä tarvittavaan ammatillisen osaamisen tunnistamiseen. Tarpeeseen vastataan Euroopassa kehitettyjen uudenlaisten opetus- ja oppimismenetelmien avulla, joiden nähdään tukevan talouskehitystä ja lisäävän ammatillisen koulutuksen houkuttelevuutta ja joustavuutta.

Koska monissa Euroopan maissa on kasvava tarve tunnistaa ja tunnustaa sekä formaalia että non-formaalia oppimista ja osaamista ammatillisen koulutuksen ja työelämän kehittämisen kontekstissa, yksi projektin tärkeimmistä tavoitteista on mahdollistaa opettajille - erityisesti ammatillisen aikuiskoulutuksen opettajille - ja työpaikkaohjaajille arviointiosaamisen taitojen täydentäminen, kuten opiskelijoiden aiemman osaamisen tunnistaminen ja osaamisen arviointi niin, että voidaan mahdollistaa henkilökohtaistettujen opinpolkujen tukeminen ja ohjaaminen.

Tämän projektin tavoitteet saavutettiin järjestämällä erilaisia koulutusseminaareja, työpajoja ja pilottiprojekteja ammatillisille opettajille ja työpaikkaohjaajille Suomessa ja Liettuassa. Projektin tuotokset on kerätty tälle cd-rom-levylle arviointityökalupakiksi. Se sisältää (1) lyhyen teoreettisen viitekehyksen ja perustietoa arvioinnista opettajille ja työpaikkaohjaajille sisältäen myös itsearviointiin liittyvää materiaalia, (2) arviointikoulutuksen pilottikoulutusten rakenteen ja toteutuksen materiaaleineen, (3) hyvien arviointikäytäntöjen esittelyä ja projektissa kehitettyjen työkalujen pakin sekä (4) sekä esimerkkejä partnerimaiden hyvistä arviointikäytännöistä. Tärkeimmät tuotokset ovat saatavana suomeksi, englanniksi, saksaksi, liettuaksi ja puolaksi. Olemme keränneet myös materiaalia kunkin maan omiin tarpeisiin ja ne löytyvät cd:ltä vain asianomaisella kielellä. Tuotteisiimme pääsee tutustumaan myös projektin internet-sivujen kautta osoitteessa http://salpro.salpaus.fi/tes .

Projektin aikana kootun ja kehitetyn materiaalin pohjalta on mahdollista suunnitella ja toteuttaa arviointikoulutusta erilaisiin tarpeisiin ja erilaisille kohderyhmille, esim. ammatillisen koulutuksen opettajille, työpaikkaohjaajille ja arvioijille, opettajankoulutuslaitoksille. Suosittelemme materiaaliin tutustumista kaikille ammatillisen osaamisen arvioinnista kiinnostuneille – opettajille ja työpaikoilla toimiville asiantuntijoille.

 

Partnerit

Development Team:

Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Ammatillinen opettajakorkeakoulu Yhteyshenkilö: Riitta Virtanen ja Irmeli Maunonen-Eskelinen sähköposti: etunimi.sukunimi[at]jamk.fi

Vytautas Magnus University, Liettua Yhteyshenkilö: Margarita Tereseviciene sähköposti: m.tereseviciene[at]smf.vdu.lt

University of Greenwich, Iso-Britannia Edwin Webb ja Leslie Garner sähköposti: e.webb[at]gre.ac.uk ja l.garner [at]greenwich.ac.uk

Asiantuntijapartnerit:

Torun Teacher Training College of Foreign Languages, Puola Yhteyshenkilö: Andrzej Leszczyński sähköposti: andrzej.leszczynski[at]poczta.onet.pl

BilSE – Institute for education and research Ltd, Saksa Yhteyshenkilö Birgit Stecker sähköposti: birgit.stecker[at]bilse.de

Koulutusmallin pilotoijat:

Lithuanian Labour Market Training Authority, Liettua Yhteyshenkilö: Darius Tamosiunas sähköposti: dtamosiunas [at]ldrmt.lt

Koulutuskeskus Salpaus sähköposti: marja.orpana-niitlahti [at]salpaus.fi

Manna ry

sekä koulutukseen osallistuvia yrityksi