etusivu (22K)

 

   

 

Klinikkakouluttaja kulttuuritulkkina

Opiskelijan pääsy työyhteisön jäseneksi ei tapahdu hetkessä. Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan kohdalla prosessi voi olla vielä hitaampi kieliongelmien ja kulttuurierojen vuoksi.
Klinikkakouluttajan tehtävänä on toimia sillanrakentajana, eräänlaisena kulttuuritulkkina, jotta opiskelija voisi kokea olevansa osa työyhteisöä. Käytännössä tämä tarkoittaa klinikkakouluttajan tiivistä yhteistyötä opiskelijan ja hänen mentoreidensa kanssa. Tieto siitä, että klinikkakouluttaja on lähellä tai puhelinsoiton päässä, lisää luottamusta ja turvallisuuden tunnetta puolin ja toisin.

Opiskelijaa ohjataan osallistumaan koko työyksikön toimintaan ja erityisesti tilanteisiin, joissa työntekijät kokoontuvat yhteen joko työn tai tauon merkeissä. Taukohuoneen keskustelut kahvi- tai teekupposen äärellä ovat kulttuurivaihtoa luontevimmillaan. Epämuodolliset keskustelut tukevat myös arkisen puhekielen oppimista.

Klinikkakouluttajalla on hyvä olla yleistietoa kulttuurien välisestä vuorovaikutuksesta, kulttuurien ominaispiirteistä sekä erilaisista työkulttuureista. Häneltä vaaditaan herkkyyttä nähdä työpaikalla ne tilanteet, jolloin opiskelija tai työyhteisö tarvitsevat selitystä sille, miksi toinen osapuoli ajattelee ja toimii tietyllä tavalla. Luovuutta ja joustavuutta puolestaan tarvitaan, kun etsitään uudenlaisia tapoja näiden tilanteiden ratkaisemiseen.


Käytäväkeskusteluja.  Kuva: Malla Miettinen

 

tienviitta