Klinikkakouluttaja kulttuuritulkkina
Opiskelijan pääsy työyhteisön jäseneksi ei tapahdu hetkessä.
Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan kohdalla prosessi voi olla vielä hitaampi
kieliongelmien ja kulttuurierojen vuoksi.
Klinikkakouluttajan tehtävänä on toimia sillanrakentajana, eräänlaisena
kulttuuritulkkina, jotta opiskelija voisi kokea olevansa osa työyhteisöä.
Käytännössä tämä tarkoittaa klinikkakouluttajan tiivistä yhteistyötä opiskelijan
ja hänen mentoreidensa kanssa. Tieto siitä, että klinikkakouluttaja on lähellä
tai puhelinsoiton päässä, lisää luottamusta ja turvallisuuden tunnetta puolin ja
toisin.
Opiskelijaa ohjataan osallistumaan koko työyksikön toimintaan ja erityisesti
tilanteisiin, joissa työntekijät kokoontuvat yhteen joko työn tai tauon
merkeissä. Taukohuoneen keskustelut kahvi- tai teekupposen äärellä ovat
kulttuurivaihtoa luontevimmillaan. Epämuodolliset keskustelut tukevat myös
arkisen puhekielen oppimista.
Klinikkakouluttajalla on hyvä olla yleistietoa kulttuurien välisestä
vuorovaikutuksesta, kulttuurien ominaispiirteistä sekä erilaisista
työkulttuureista. Häneltä vaaditaan herkkyyttä nähdä työpaikalla ne tilanteet,
jolloin opiskelija tai työyhteisö tarvitsevat selitystä sille, miksi toinen
osapuoli ajattelee ja toimii tietyllä tavalla. Luovuutta ja joustavuutta
puolestaan tarvitaan, kun etsitään uudenlaisia tapoja näiden tilanteiden
ratkaisemiseen.

Käytäväkeskusteluja. Kuva: Malla
Miettinen