Muistiinpanot, oppimispäiväkirja ja blogi
On hyvä, että työssä oppimisen aikana opiskelija pitää koko ajan saatavilla
muistiinpanovälineet. Näin hän voi välittömästi kirjata muistiin uudet sanat ja
fraasit sekä mieltä askarruttavat asiat. Myöhemmin työpäivän kuluessa ja
sopivassa tilanteessa niitä voi selvittää yhdessä mentorin tai
klinikkakouluttajan kanssa.
Opiskelijoiden on suositeltavaa kirjoittaa päivittäin myös
oppimispäiväkirjaa,
jonka voi tehdä myös verkossa blogi-muotoisena. Oppimispäiväkirjan avulla
opiskelija kuvaa työpäivän tapahtumia ja reflektoi oppimaansa. Kuvatessaan
työpäivän kulkua ja oppimiaan asioita opiskelija jäsentää omaa oppimistaan
systemaattisemmin sekä harjaantuu ilmaisemaan ajatuksiaan kirjallisesti.
Opiskelija voi kirjoittaa päiväkirjaan myös ajatuksia, joita suomalainen
työelämäkulttuuri hänessä herättää.
Blogimuotoisella päiväkirjalla on monia etuja perinteiseen verrattuna: Verkossa
opiskelijan on mahdollista saada ohjausta nopeasti, oikea-aikaisesti sekä
sopivina annoksina. Palautteen antaminen, tarkentavien lisäkysymysten tekeminen
sekä kannustus oppimisen ja ihmettelyn jatkamiseen auttavat opiskelijaa
ammatillisessa oppimisprosessissa. Myös suomen kielen oppimisen kannalta blogin
vuorovaikutteisuus on etu.
Blogi toimii parhaiten, kun eri osapuolet kirjoittavat ja kommentoivat
kirjoituksia aktiivisesti. Verkko-ohjaamisen omaksuminen osaksi
opiskelijaohjausta vaatii mentorilta usein totuttelua ja luonnollisesti aikaa
paneutua palautteen antoon. Klinikkakouluttaja voi omalta osaltaan ohjata ja
kannustaa niin opiskelijaa kuin mentoria blogin käyttöön, mutta yksittäisten
henkilöiden ja työyksiköiden ajankäyttöön ja resursseihin hän ei pysty
vaikuttamaan.