etusivu (22K)

 



Muistiinpanot, oppimispäiväkirja ja blogi


On hyvä, että työssä oppimisen aikana opiskelija pitää koko ajan saatavilla muistiinpanovälineet. Näin hän voi välittömästi kirjata muistiin uudet sanat ja fraasit sekä mieltä askarruttavat asiat. Myöhemmin työpäivän kuluessa ja sopivassa tilanteessa niitä voi selvittää yhdessä mentorin tai klinikkakouluttajan kanssa.

Opiskelijoiden on suositeltavaa kirjoittaa päivittäin myös oppimispäiväkirjaa, jonka voi tehdä myös verkossa blogi-muotoisena. Oppimispäiväkirjan avulla opiskelija kuvaa työpäivän tapahtumia ja reflektoi oppimaansa. Kuvatessaan työpäivän kulkua ja oppimiaan asioita opiskelija jäsentää omaa oppimistaan systemaattisemmin sekä harjaantuu ilmaisemaan ajatuksiaan kirjallisesti. Opiskelija voi kirjoittaa päiväkirjaan myös ajatuksia, joita suomalainen työelämäkulttuuri hänessä herättää.

Blogimuotoisella päiväkirjalla on monia etuja perinteiseen verrattuna: Verkossa opiskelijan on mahdollista saada ohjausta nopeasti, oikea-aikaisesti sekä sopivina annoksina. Palautteen antaminen, tarkentavien lisäkysymysten tekeminen sekä kannustus oppimisen ja ihmettelyn jatkamiseen auttavat opiskelijaa ammatillisessa oppimisprosessissa. Myös suomen kielen oppimisen kannalta blogin vuorovaikutteisuus on etu.

Blogi toimii parhaiten, kun eri osapuolet kirjoittavat ja kommentoivat kirjoituksia aktiivisesti. Verkko-ohjaamisen omaksuminen osaksi opiskelijaohjausta vaatii mentorilta usein totuttelua ja luonnollisesti aikaa paneutua palautteen antoon. Klinikkakouluttaja voi omalta osaltaan ohjata ja kannustaa niin opiskelijaa kuin mentoria blogin käyttöön, mutta yksittäisten henkilöiden ja työyksiköiden ajankäyttöön ja resursseihin hän ei pysty vaikuttamaan.

tienviitta