Työssäoppimistehtävät
Niin työn teoreettisen tiedon kuin suomen kielen oppimista tuetaan
erityisillä tarkoitusta varten suunnitelluilla tehtävillä.
Maahanmuuttajataustaiset opiskelijat ovat koulutustaustoiltaan ja osaamiseltaan
hyvin heterogeeninen ryhmä, mikä on otettava huomioon tehtäviä suunniteltaessa.
Työelämäjakson viikot teemoitetaan siten, että työssä oppimisessa opiskelija
kohdentaa tarkkaavaisuutensa niihin teemoihin, joiden oppimista on pohjustettu
lähiopetuksessa ennen työalueille lähtöä. Käsiteltävän teeman oppimista
syvennetään työssäoppimispäivien jälkeen oppilaitoksessa pidettävillä
reflektiopäivillä.
Tie hoitajaksi -hankkeen koulutuksessa työssäoppimisen tehtävät perustuivat
hoitotyön keskeisiin osa-alueisiin ja ovat siksi käytännönläheisiä.
Teematehtävät vaihtuivat kahden viikon välein. Opiskelija sai kysyä tehtäviinsä
neuvoa opettajalta, omalta mentoriltaan tai muulta osaston henkilökunnalta ja
käyttää työaikaa niiden tekemiseen. Kutakin tehtävää käsiteltiin edelleen
pienryhmissä joka toinen viikko pidetyillä
osastotunneilla.
Esimerkkejä teematehtävistä:
Teematehtävä: Oppimisympäristöön tutustuminen
Teematehtävä: Turvallisuus
Teematehtävä: Puhtaus, ihonhoito ja pukeutuminen
Teematehtävä: Uni, lepo ja aistitoiminnot
Teematehtävä:
Hoidon ryhmän tehtävät