etusivu (22K)

 

   

 

Työssäoppimistehtävät

Niin työn teoreettisen tiedon kuin suomen kielen oppimista tuetaan erityisillä tarkoitusta varten suunnitelluilla tehtävillä. Maahanmuuttajataustaiset opiskelijat ovat koulutustaustoiltaan ja osaamiseltaan hyvin heterogeeninen ryhmä, mikä on otettava huomioon tehtäviä suunniteltaessa.

Työelämäjakson viikot teemoitetaan siten, että työssä oppimisessa opiskelija kohdentaa tarkkaavaisuutensa niihin teemoihin, joiden oppimista on pohjustettu lähiopetuksessa ennen työalueille lähtöä. Käsiteltävän teeman oppimista syvennetään työssäoppimispäivien jälkeen oppilaitoksessa pidettävillä reflektiopäivillä.

Tie hoitajaksi -hankkeen koulutuksessa työssäoppimisen tehtävät perustuivat hoitotyön keskeisiin osa-alueisiin ja ovat siksi käytännönläheisiä. Teematehtävät vaihtuivat kahden viikon välein. Opiskelija sai kysyä tehtäviinsä neuvoa opettajalta, omalta mentoriltaan tai muulta osaston henkilökunnalta ja käyttää työaikaa niiden tekemiseen. Kutakin tehtävää käsiteltiin edelleen pienryhmissä joka toinen viikko pidetyillä osastotunneilla.

Esimerkkejä teematehtävistä:

Teematehtävä: Oppimisympäristöön tutustuminen
Teematehtävä: Turvallisuus
Teematehtävä: Puhtaus, ihonhoito ja pukeutuminen
Teematehtävä: Uni, lepo ja aistitoiminnot
Teematehtävä: Hoidon ryhmän tehtävät

tienviitta