etusivu (22K)

 

       


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Klinikkakouluttaja kielenopettajana

Klinikkakouluttaja toimii myös suomen kielen opettajana, koska kielitaidon oppiminen on läsnä kaikissa käytännön tilanteissa työpaikalla. Tarkoituksena on, että opiskelijoiden kielitaito kehittyy ammatillisen koulutuksen ja työelämän tarpeita vastaavaksi. Aktiivinen vuorovaikutus niin asiakkaiden kuin työntekijöiden kanssa on luonteva tapa oppia suomea. Sosiaali- ja terveysalalla suomen kielen hyvä hallinta on myös asiakkaiden turvallisuuden kannalta välttämätöntä.

Arjen kielitaidon vahvistuttua klinikkakouluttaja suuntaa sanaston opettamista lisääntyvässä määrin ammattisanastoon. Hyvä menetelmä on sanallistaa omaa toimintaansa eli kertoa, mitä ollaan tekemässä ja miksi. Myöhemmin opiskelijaa voi pyytää selostamaan omaa toimintaansa ja kertomaan perusteluja sille. Toiminnan sanallistamisessa voi käyttää normaalia puhekieltä.

Selkokieltä on hyvä käyttää tilanteissa, joissa halutaan varmistaa viestin perille meno. Käskyt, ohjeet ja neuvot on hyvä antaa selkeästi ja ymmärrettävästi. Tärkeää on myös varmistaa, että opiskelija on ymmärtänyt esimerkiksi työturvallisuusohjeet.

Suomen kielen puhumisen lisäksi myös kirjoittamisen opiskelu on tärkeää. Esimerkiksi hoitotyön kirjaamista opiskelija harjoittelee niin mentorinsa kuin klinikkakouluttajansa kanssa. Kirjoittaminen on aluksi hidasta, kun opiskelijan pitää miettiä, mitä kirjoittaa ja miten kirjoittaa. Suomalaisten aakkosten löytäminen näppäimistöltä ei ole aina helppoa. Kirjoittamista opiskelija harjoittelee myös työssäoppimistehtävien sekä blogin ja portfolion avulla. Antaessaan kirjallista palautetta opiskelijalle, myös klinikkakouluttajan tulisi kirjoittaa hyvää suomea selkokielen periaatteita noudattaen.

Tie hoitajaksi -hankkeen koulutuksessa klinikkakouluttaja teki tiivistä yhteistyötä suomi toisena kielenä -opettajan kanssa, jolla oli päävastuu suomen kielen opetuksesta. Kurssimateriaalina hankkeessa käytettiin sekä maahanmuuttajille suunnattua kirjallisuutta että mahdollisuuksien mukaan myös lähihoitajakoulutuksen oppikirjoja.

 


Opiskelija aloittelemassa kirjaamista. Kuva: Malla Miettinen

tienviitta