Klinikkakouluttaja kielenopettajana
Klinikkakouluttaja toimii myös suomen kielen opettajana, koska kielitaidon
oppiminen on läsnä kaikissa käytännön tilanteissa työpaikalla. Tarkoituksena on,
että opiskelijoiden kielitaito kehittyy ammatillisen koulutuksen ja työelämän
tarpeita vastaavaksi. Aktiivinen vuorovaikutus niin asiakkaiden kuin
työntekijöiden kanssa on luonteva tapa oppia suomea. Sosiaali- ja terveysalalla
suomen kielen hyvä hallinta on myös asiakkaiden turvallisuuden kannalta
välttämätöntä.
Arjen kielitaidon vahvistuttua klinikkakouluttaja suuntaa sanaston opettamista
lisääntyvässä määrin ammattisanastoon. Hyvä menetelmä on sanallistaa omaa
toimintaansa eli kertoa, mitä ollaan tekemässä ja miksi. Myöhemmin opiskelijaa
voi pyytää selostamaan omaa toimintaansa ja kertomaan perusteluja sille.
Toiminnan sanallistamisessa voi käyttää normaalia puhekieltä.
Selkokieltä on
hyvä käyttää tilanteissa, joissa halutaan varmistaa viestin perille meno.
Käskyt, ohjeet ja neuvot on hyvä antaa selkeästi ja ymmärrettävästi. Tärkeää on
myös varmistaa, että opiskelija on ymmärtänyt esimerkiksi työturvallisuusohjeet.
Suomen kielen puhumisen lisäksi myös kirjoittamisen opiskelu on tärkeää.
Esimerkiksi hoitotyön kirjaamista opiskelija harjoittelee niin mentorinsa kuin
klinikkakouluttajansa kanssa. Kirjoittaminen on aluksi hidasta, kun opiskelijan
pitää miettiä, mitä kirjoittaa ja miten kirjoittaa. Suomalaisten aakkosten
löytäminen näppäimistöltä ei ole aina helppoa. Kirjoittamista opiskelija
harjoittelee myös työssäoppimistehtävien sekä blogin ja portfolion avulla.
Antaessaan kirjallista palautetta opiskelijalle, myös klinikkakouluttajan tulisi
kirjoittaa hyvää suomea
selkokielen periaatteita noudattaen.
Tie hoitajaksi -hankkeen koulutuksessa klinikkakouluttaja teki tiivistä
yhteistyötä suomi toisena kielenä -opettajan kanssa, jolla oli päävastuu suomen
kielen opetuksesta. Kurssimateriaalina hankkeessa käytettiin sekä
maahanmuuttajille suunnattua kirjallisuutta että mahdollisuuksien mukaan myös
lähihoitajakoulutuksen oppikirjoja.

Opiskelija aloittelemassa kirjaamista. Kuva: Malla Miettinen