etusivu (22K)

 

      

 

Työssäoppimisen ohjaaminen

Klinikkakouluttajan on tärkeää tunnistaa oma roolinsa. Klinikkakouluttaja ei ole työpaikalla työntekijä, vaan opiskelijan oppimisen tukija. Klinikkakouluttajan ja monikulttuurisuusmentorin tehtäviä voidaan jakaa seuraavasti: Klinikkakouluttaja on oppimisen ja ohjauksen asiantuntija, joka tunnistaa opiskelijan oppimista edistäviä ja estäviä tekijöitä. Mentori on oman organisaationsa edustajana työn sisällöllinen asiantuntija ja vastaa työssäoppijan toiminnasta työpaikalla.

Klinikkakouluttajan rooli työtehtäviin opastamisessa on ainakin aluksi vaatimaton. Paras asiantuntemus on työtä päivittäin tekevillä ammattilaisilla, jotka tuntevat asiakkaansa jopa useiden vuosien ajalta. Sen sijaan klinikkakouluttaja voi ihmetellä ja kysellä perusteita työpaikan toimintatavoille. Näin syntyy keskustelua, mikä auttaa opiskelijaa syventämään omaa tietoperustaansa.

Opiskelija voikin oppia suoriutumaan hoitotyön rutiineista seuraamalla muiden työntekijöiden esimerkkiä, mutta työn teoreettisten perusteiden haltuunotto voi vaatia ponnisteluja. Parhaassa tapauksessa klinikkakouluttaja, opiskelija ja työyhteisö vaihtavat keskenään tietoa ja osaamista. Teoria ja käytäntö kohtaavat toisensa.

Klinikkaopettajana toimiminen on antoisaa ja se päivittää opettajan työelämätietoutta, vahvistaa didaktista osaamista ja edistää verkostoitumista.

Mentori ja opiskelija tutkivat kirjauksia ja suunnittelevat hoitoa. Kuva: Malla Miettinen

tienviitta