Työssäoppimisen ohjaaminen
Klinikkakouluttajan on tärkeää tunnistaa oma roolinsa.
Klinikkakouluttaja ei ole työpaikalla työntekijä, vaan opiskelijan oppimisen
tukija. Klinikkakouluttajan ja monikulttuurisuusmentorin tehtäviä voidaan jakaa
seuraavasti: Klinikkakouluttaja on oppimisen ja ohjauksen asiantuntija, joka
tunnistaa opiskelijan oppimista edistäviä ja estäviä tekijöitä. Mentori on oman
organisaationsa edustajana työn sisällöllinen asiantuntija ja vastaa
työssäoppijan toiminnasta työpaikalla.
Klinikkakouluttajan rooli työtehtäviin opastamisessa on ainakin aluksi
vaatimaton. Paras asiantuntemus on työtä päivittäin tekevillä ammattilaisilla,
jotka tuntevat asiakkaansa jopa useiden vuosien ajalta. Sen sijaan
klinikkakouluttaja voi ihmetellä ja kysellä perusteita työpaikan
toimintatavoille. Näin syntyy keskustelua, mikä auttaa opiskelijaa syventämään
omaa tietoperustaansa.
Opiskelija voikin oppia suoriutumaan hoitotyön rutiineista seuraamalla muiden
työntekijöiden esimerkkiä, mutta työn teoreettisten perusteiden haltuunotto voi
vaatia ponnisteluja. Parhaassa tapauksessa klinikkakouluttaja, opiskelija ja
työyhteisö vaihtavat keskenään tietoa ja osaamista. Teoria ja käytäntö kohtaavat
toisensa.
Klinikkaopettajana toimiminen on antoisaa ja se päivittää opettajan
työelämätietoutta, vahvistaa didaktista osaamista ja edistää verkostoitumista.

Mentori ja opiskelija tutkivat kirjauksia ja suunnittelevat hoitoa. Kuva: Malla
Miettinen