Menetelmät
Keskeinen osa klinikkakouluttajan työtä on välillinen opiskelijaohjaus, joka
tarkoittaa mentorin ja muiden työpaikkaohjaajien ohjaustyön tukemista.
Klinikkakouluttajan työmenetelmänä on myös välitön opiskelijaohjaus, kun hän
osallistuu käytännön työtilanteisiin työpaikoilla. Klinikkakouluttaja toimii
myös ammatillisena roolimallina opiskelijalle.
Ohjaussuhteen alussa klinikkakouluttaja käy tiiviisti opiskelijan työyksikössä
ja on opiskelijan kanssa useampia tunteja kerrallaan. Niinpä hänellä on hyvät
edellytykset havainnoida opiskelijan aikaisempaa osaamista ja sen kehittymistä.
Kuitenkin esimerkiksi hoitotyön seuraaminen sivusta neljäntenä osapuolena (potilas-mentori-opiskelija-kouluttaja)
voi olla kiusallista ja turhauttavaa kaikille. Siksi on luontevaa, että
klinikkaopettaja tekee hoitotyötä yhdessä opiskelijan kanssa mahdollisuuksien
mukaan. Parityöskentelylle ei kuitenkaan ole edellytyksiä, jos opiskelija ei
tunne potilasta riittävän hyvin ja on epävarma siitä, mitä hänen tulisi tehdä.
Potilasturvallisuus ei saa vaarantua.
Kun opiskelija ja klinikkakouluttaja työskentelevät yhdessä, on mahdollista
seurata läheltä opiskelijan työskentelyä ja samalla kysyä tekemisen perusteita
(”Miksi pesit ensin silmät? ”Miksi laitat tyynyt jalkojen alle noin?” ”Miksi
laitat käsihuuhdetta noin usein?”). Ammatillisesta osaamisesta ja kehittymisestä
kertoo se, ettei opiskelija vain mekaanisesti toista näkemiään malleja, vaan
myös löytää asianmukaiset perustelut toiminnalleen. Yhdessä työskennellessä
klinikkakouluttaja luonnollisesti havainnoi opiskelijan taitoa kohdata potilas
sekä kykyä ratkaista eteen tulevia ongelmia. Myöhemmin klinikkakouluttaja
harventaa käyntejään ja ohjauksen painopiste siirtyy opiskelijan
itseohjautuvuuden ja itsearviointitaitojen kehittämiseen sekä opiskelijan ja
työpaikkaohjaajan välisen yhteistyön tukemiseen.

Huuhdetta käsiin ja seuraavan asiakkaan luo. Kuva: Malla Miettinen