Ohjauskeskustelu
Ohjaaminen alkaa yleensä ohjauskeskustelulla. Ohjauskeskustelulle varataan
etukäteen aika, kesto sekä mahdollisimman rauhallinen tila. Ohjauskeskustelut
voivat olla henkilökohtaisia tai ne voidaan toteuttaa ryhmässä, jolloin
hyödynnetään muiden samassa tilanteessa olevien kokemuksia.
Ohjaaja johtaa ohjauskeskustelua. Hän pitää huolta keskustelulle sovitusta
ajasta ja siitä, että sovitut asiat tulevat käsitellyksi ja dokumentoiduksi.
Tärkeintä ohjauskeskustelussa on opiskelija ja hänen ohjaustarpeensa.
Maahanmuuttajan ohjaustarpeet vaihtelevat usein suuresti samoin käsiteltävien
aiheiden kirjo. Koska ohjaukseen vaikuttavat monet ns. ulkopuoliset tekijät -
esimerkiksi perheen kotoutuminen, ystävien antama tuki ja taloudelliset tekijät
- on ohjauksen lähestymistavan oltava kokonaisvaltainen.
Ensimmäisessä ohjauskeskustelussa selvitetään ja sanallistetaan maahanmuuttajan
jo hankittua osaamista ja kartoitetaan opiskeluvalmiudet. Siinä asetetaan
tavoitteita ja laaditaan henkilökohtainen suunnitelma, jossa sovitaan käytännön
toimenpiteistä tavoitteiden saavuttamiseksi. Ensimmäisissä ohjauskeskusteluissa
kartoitetaan myös ohjaus- ja tukitoimien tarvetta. Ohjauskeskustelut jatkuvat
säännöllisin väliajoin. Ohjauskeskustelu jäsentää tavoitteen saavuttamista ja
auttaa näin myös ohjaajaa tehtävässään.
Tie hoitajaksi –hankkeen koulutuksen ensimmäisissä ohjauskeskusteluissa
selvitettiin maahanmuuttajan omassa maassa hankittua peruskoulutusta ja
hoitoalan valmiuksia. Hankkeen toteuttaman koulutuksen jälkeen osa
opiskelijoista jatkoi suoraan ammatillisiin opintoihin. Joissakin tapauksissa
valmiuksia tuli vielä kehittää ennen siirtymistä työelämään tai koulutukseen.
Hankkeen tarjoaman ohjauksen ja tuen avulla lähes kaikki opiskelijat pääsivät
eteenpäin uralla ammattiin.