Työnohjaus
Tie hoitajaksi -hankkeessa valmennetuilla mentoreilla oli mahdollisuus saada
työnohjausta. Työnohjaajana toimi sairaanhoidon opettaja, jolla oli
työnohjaajapätevyys.
Työnohjaus on keskusteluun perustuvaa kokemuksellista oppimista ja uuden
oivaltamista.
Se on työnohjaajan ohjaamaa tavoitteellista ja luottamuksellista
pienryhmätoimintaa, jossa käsitellään työhön, työyhteisöön, työtilanteisiin kuin
erilaisiin toimintatapoihin liittyviä kokemuksia, kysymyksiä ja tunteita.
Työnohjaus tarjoaa mahdollisuuden käydä läpi vaikeita työtilanteita ja purkaa
mieltä askarruttavia asioita.
Työnohjauksen päämääränä on ohjattavien ammattitietojen ja -taitojen lisääminen.
Tavoitteena on, että ohjattavat tunnistavat kehittymisalueensa mentorina sekä
tiedostavat omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Samalla ajatellaan, että
ohjattavat tunnistavat omat voimavaransa, mikä auttaa työssäjaksamisessa ja
ennaltaehkäisee uupumusta. Näin työnohjaus vähentää stressin tunnetta ja työn
henkistä kuormittavuutta.
Tavoitteena on myös, että ohjattavat oppivat arvostamaan itseään työntekijänä ja
mentorina. Yhdessä on mahdollista löytää omaperäisyys ja luovuus sekä kehittää
vuorovaikutus- ja ongelmanratkaisutaitoja, kun käydään läpi hankalia
mentorointitilanteita luottamuksellisessa ryhmässä.
Tie hoitajaksi -hankkeessa työnohjaus painottui mentoroinnin tukemiseen, mutta
siinä oli huomioitava myös monikulttuurisuuden näkökulma. Tavoitteena oli auttaa
mentoreita ymmärtämään monikulttuuristuvan työyhteisön uudistuvia sosiaalisia
rakenteita ja suhteita. Lisäksi tavoitteena oli ohjata mentoreita näkemään, että
eri kulttuureista tulleiden yksilöiden erityisosaaminen ja erilaisuus on myös
voimavara, ja että yksilöiden välillä on samankaltaisuuksia erilaisesta
kulttuuritaustasta huolimatta.
Monikulttuurisesta näkökulmasta huolimatta kulttuurienvälistä erilaisuutta ei
kuitenkaan tule korostaa liikaa vaan päähuomio tulee kiinnittää eri
kulttuureista tulevien opiskelijoiden ja työntekijöiden ammatilliseen
osaamiseen, perustehtävän suorittamiseen ja tavoitteisiin pyrkimiseen.
Tie hoitajaksi -hankkeessa mukana olleet mentorit nostivat keskusteluissa
keskeiseksi haasteeksi niin mentoroinnissa kuin koko työyhteisössä opiskelijan
kielitaidon tai sen heikkouden. Työnohjauksessa onkin syytä pohtia, onko
virheetön suomen kielen taito välttämätön edellytys työssä ja opiskelussa
pärjäämiseen ja miten koko työyhteisö voisi osallistua työn sujuvuutta
parantaviin kehittämistoimiin.