etusivu (22K)

 

     


Työnohjaus


Tie hoitajaksi -hankkeessa valmennetuilla mentoreilla oli mahdollisuus saada työnohjausta. Työnohjaajana toimi sairaanhoidon opettaja, jolla oli työnohjaajapätevyys.

Työnohjaus on keskusteluun perustuvaa kokemuksellista oppimista ja uuden oivaltamista. Se on työnohjaajan ohjaamaa tavoitteellista ja luottamuksellista pienryhmätoimintaa, jossa käsitellään työhön, työyhteisöön, työtilanteisiin kuin erilaisiin toimintatapoihin liittyviä kokemuksia, kysymyksiä ja tunteita. Työnohjaus tarjoaa mahdollisuuden käydä läpi vaikeita työtilanteita ja purkaa mieltä askarruttavia asioita.

Työnohjauksen päämääränä on ohjattavien ammattitietojen ja -taitojen lisääminen. Tavoitteena on, että ohjattavat tunnistavat kehittymisalueensa mentorina sekä tiedostavat omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Samalla ajatellaan, että ohjattavat tunnistavat omat voimavaransa, mikä auttaa työssäjaksamisessa ja ennaltaehkäisee uupumusta. Näin työnohjaus vähentää stressin tunnetta ja työn henkistä kuormittavuutta.

Tavoitteena on myös, että ohjattavat oppivat arvostamaan itseään työntekijänä ja mentorina. Yhdessä on mahdollista löytää omaperäisyys ja luovuus sekä kehittää vuorovaikutus- ja ongelmanratkaisutaitoja, kun käydään läpi hankalia mentorointitilanteita luottamuksellisessa ryhmässä.

Tie hoitajaksi -hankkeessa työnohjaus painottui mentoroinnin tukemiseen, mutta siinä oli huomioitava myös monikulttuurisuuden näkökulma. Tavoitteena oli auttaa mentoreita ymmärtämään monikulttuuristuvan työyhteisön uudistuvia sosiaalisia rakenteita ja suhteita. Lisäksi tavoitteena oli ohjata mentoreita näkemään, että eri kulttuureista tulleiden yksilöiden erityisosaaminen ja erilaisuus on myös voimavara, ja että yksilöiden välillä on samankaltaisuuksia erilaisesta kulttuuritaustasta huolimatta.

Monikulttuurisesta näkökulmasta huolimatta kulttuurienvälistä erilaisuutta ei kuitenkaan tule korostaa liikaa vaan päähuomio tulee kiinnittää eri kulttuureista tulevien opiskelijoiden ja työntekijöiden ammatilliseen osaamiseen, perustehtävän suorittamiseen ja tavoitteisiin pyrkimiseen.

Tie hoitajaksi -hankkeessa mukana olleet mentorit nostivat keskusteluissa keskeiseksi haasteeksi niin mentoroinnissa kuin koko työyhteisössä opiskelijan kielitaidon tai sen heikkouden. Työnohjauksessa onkin syytä pohtia, onko virheetön suomen kielen taito välttämätön edellytys työssä ja opiskelussa pärjäämiseen ja miten koko työyhteisö voisi osallistua työn sujuvuutta parantaviin kehittämistoimiin.

tienviitta