etusivu (22K)

 

     


Opettajien työpaja

Monikulttuurisen ryhmän ohjaamisessa on omat erityispiirteensä. Vuorovaikutus- ja kommunikointitaidot ovat ohjaus- ja opetustyötä tekevien perustaitoja, mutta erityisesti ne korostuvat monikulttuurisessa ryhmässä. Selkokielen perusteiden osaaminen auttaa opetustyössä ja lisäksi ohjausta tukee sanattoman viestinnän tuntemus.

Monikulttuuristen ryhmien opettaja tarvitsee työssään tietoja keskeisimmistä kulttuurieroista, jotka vaikuttavat opiskelijan oppimisprosessiin. Eri kulttuurien tuntemus auttaa monikulttuurisen ryhmän ohjaamista, mutta oleellisinta on kuitenkin se, että opettaja tiedostaa itse oman toimintansa lähtökohdat ja vallitsevat kulttuuriset käytännöt.

Tie hoitajaksi –hankkeessa kehitettiin opettajien monikulttuurista ohjausosaamista. Hankkeessa aloitettiin opettajien työpajatoiminta. Monikulttuurisuuskouluttajat kertoivat työpajassa kulttuurisesta vuorovaikutuksesta, erilaisista oppimiskulttuureista sekä hyväksihavaituista opetuskäytänteistä. Opettajat keskustelivat ja vaihtoivat kokemuksia maahanmuuttajien ohjaamisesta. Yhdelle opettajaryhmälle järjestettiin kaksi erillistä työpajaa. Työpajaa ennen opettajat lähettivät opetusmateriaalia selkokielistettäväksi S2-opettajalle. S2-opettaja ohjasi tämän materiaalin selkokielistämistä pienryhmissä. Näin saatiin ideoita miten omaa kirjallista ilmaisua voidaan saada selkeämmäksi.


Opettajat olivat nostaneet seuraavia teemoja työpajan ohjelmaan:

- Kulttuurinen vuorovaikutus, selkokieli
- Erilaiset oppimiskulttuurit ja -käsitykset
- Hyvät opetuskäytännöt:
- opetuksen havainnollistaminen ja
- oppimistehtävät

Opettajat kokivat erityisen tärkeäksi saada lisätietoa siitä, miten monikulttuurisuus vaikuttaa opetus- ja ohjaustilanteisiin. Työpajassa opettajat saivat mahdollisuuden pohtia omaa opettajuuttaan sekä käytännön ideoita monikulttuurisen ryhmän ohjaamiseen.


Tie hoitajaksi -hankkeessa laadittiin ohjaustyön tueksi ja työpajan oheismateriaaliksi opettajan opas .

tienviitta