Opettajien työpaja
Monikulttuurisen ryhmän ohjaamisessa on omat erityispiirteensä.
Vuorovaikutus- ja kommunikointitaidot ovat ohjaus- ja opetustyötä tekevien
perustaitoja, mutta erityisesti ne korostuvat monikulttuurisessa ryhmässä.
Selkokielen perusteiden osaaminen auttaa opetustyössä ja lisäksi ohjausta tukee
sanattoman viestinnän tuntemus.
Monikulttuuristen ryhmien opettaja tarvitsee työssään tietoja keskeisimmistä
kulttuurieroista, jotka vaikuttavat opiskelijan oppimisprosessiin. Eri
kulttuurien tuntemus auttaa monikulttuurisen ryhmän ohjaamista, mutta
oleellisinta on kuitenkin se, että opettaja tiedostaa itse oman toimintansa
lähtökohdat ja vallitsevat kulttuuriset käytännöt.
Tie hoitajaksi –hankkeessa kehitettiin opettajien monikulttuurista
ohjausosaamista. Hankkeessa aloitettiin opettajien työpajatoiminta.
Monikulttuurisuuskouluttajat kertoivat työpajassa kulttuurisesta
vuorovaikutuksesta, erilaisista oppimiskulttuureista sekä hyväksihavaituista
opetuskäytänteistä. Opettajat keskustelivat ja vaihtoivat kokemuksia
maahanmuuttajien ohjaamisesta. Yhdelle opettajaryhmälle järjestettiin kaksi
erillistä työpajaa. Työpajaa ennen opettajat lähettivät opetusmateriaalia
selkokielistettäväksi S2-opettajalle. S2-opettaja ohjasi tämän materiaalin
selkokielistämistä pienryhmissä. Näin saatiin ideoita miten omaa kirjallista
ilmaisua voidaan saada selkeämmäksi.
Opettajat olivat nostaneet seuraavia teemoja työpajan ohjelmaan:
- Kulttuurinen vuorovaikutus, selkokieli
- Erilaiset oppimiskulttuurit ja -käsitykset
- Hyvät opetuskäytännöt:
- opetuksen havainnollistaminen ja
- oppimistehtävät
Opettajat kokivat erityisen tärkeäksi saada lisätietoa siitä, miten
monikulttuurisuus vaikuttaa opetus- ja ohjaustilanteisiin. Työpajassa opettajat
saivat mahdollisuuden pohtia omaa opettajuuttaan sekä käytännön ideoita
monikulttuurisen ryhmän ohjaamiseen.
Tie hoitajaksi -hankkeessa laadittiin ohjaustyön tueksi ja työpajan
oheismateriaaliksi opettajan opas
.