etusivu (22K)

 

    


Kielituki

Kielituki on suomen kielen opettajan antamaa lisäohjausta työssäoppimisjaksolla. Ideana on antaa täsmäohjausta niihin kielenkäyttötilanteisiin, jotka ovat tyypillisiä nimenomaan tietyn alan työympäristölle ja/tai tietyn työpaikan työkulttuurille. Esimerkiksi sosiaali- ja terveysalalla kyseessä voi olla oppimistuokio, jossa harjoitellaan kirjaamiskäytäntöjä vanhusten vuodeosastolla tai lapsiryhmän leikin ohjaamista päiväkodissa. Tuen pyytäjänä voi olla työssäoppija tai hänen ohjaajansa.

Tie hoitajaksi -hankkeessa suomen kielen opettaja tutustui työssäoppimispaikan viestintätilanteisiin etukäteen sekä kartoitti työssäoppijoiden oppimistarpeita. Onkin tärkeää, että suomen kielen opettaja hallitsee alan keskeisen termistön sekä ymmärtää, millaisissa työ- ja viestintätilanteissa alalla työskennellään. Keskeistä on hahmottaa, millaista suullista ja kirjallista viestintää erilaiset työtilanteet edellyttävät, mukaan lukien vapaamuotoinen kommunikointi työpaikalla.

Suomen kielen opettaja on mukana aidoissa työtilanteissa työpaikalla mahdollisuuksien mukaan. Näin oppiminen nivoutuu aitoihin viestintätilanteisiin ja opiskelijalla on mahdollisuus saada välitöntä tukea ja ohjausta tarpeidensa mukaan. Opettaja voi tukea opiskelijaa ammattisanaston laajentamisessa, oman toiminnan sanallistamisessa tai vapaamuotoisen viestinnän hallinnassa suoraan paikan päällä. Tie hoitajaksi -hankkeessa myös klinikkakouluttajalla oli tärkeä rooli kielenopettajana työpaikalla.

Työpaikkaviestinnän tilanteita tai kielen rakenteisiin liittyviä kysymyksiä on hyvä opiskella myös siihen erikseen varattuna ajankohtana. Näin voidaan rauhassa keskittyä johonkin keskeiseen kielen tai viestintätilanteen ominaisuuksiin ja käydä niitä läpi. Oppimisen lähtökohtana voidaan käyttää esimerkiksi työhön liittyvää autenttista materiaalia, tehtävänantoja, oppimispäiväkirjaa, eri asioiden, roolien ja työkulttuurin kuvausta tai draamapedagogiikkaa, jossa työssäoppijat eri roolien kautta harjoittelevat työpaikan viestintätilanteita.

Usein ajatellaan, että kielen oppimisessa tukea tarvitsee maahanmuuttajataustainen työssäoppija. Kielitukea on kuitenkin hyvä tarjota myös työpaikan henkilökunnalle. Tällöin kyse on siitä, että jokainen työpaikan toimija ymmärtää, millaisilla keinoilla ja kielellisillä periaatteilla työssäoppijaa voidaan auttaa kielen opiskelussa työpaikalla. Kukin voi omalta osaltaan opastaa maahanmuuttajataustaista työssäoppijaa työpaikan omaan kielenkäyttöön, sanallistaa keskeisiä työprosesseja, kysellä keskeistä ammattisanastoa, osallistua aktiivisesti vuorovaikutukseen, selittää työpaikan käytänteitä sekä käytössä olevaa kirjallista materiaalia tai vetää työssäoppijan mukaan kahvipöytäkeskusteluihin. Näin saavutetaan hyviä oppimistuloksia.

tienviitta