| English | Suomeksi | Deutsch | Lietuviškai | Polski |

 

Liettualaisen pilottikoulutuksen esittely

Osallistuminen

Liettualainen pilottikoulutushanke suunniteltiin kehittämään ammatillisten opettajien ja työpaikkaohjaajien arviointitaitoja. Se järjestettiin ja toteutettiin Vytautas Magnus yliopistossa Kaunasissa. Osallistujat olivat lähinnä ammatillisen koulutuksen opettajia. He tulivat paikallisista oppilaitoksista: Marijampole Vocational education Centre, Kaunas industry school, Kaunas mechanics school, Kaunas forestry college, Kaunas builders’ school, Kaunas trade and business school sekä Druskininkai trade school. Yhteensä 27 osallistujaa ilmoittautui koulutukseen, mutta 18 heistä (5 miestä, 13 naista) osallistui.

Koulutuksenja pilotoinnin rakenne

Pilottikoulutushanke toteutettiin 16.-18.5.2007 ja arviointityökalujen pilotointijakso marraskuusta 2007 toukokuuhun 2008. Koulutuksen ja pilotoinnin aikataulu oli seuraava:

Koulutusseminaari – 16.-18. toukokuuta 2007
13.kesäkuuta 2007
Yksittäiset neuvottelut – 12.-, 24.- ja 25.lokakuuta 2007
Päätösseminaari – 22.toukokuuta 2008

Seminaarin alussa esiteltiin osallistujille luennoitsijat, aihepiiri, hanke ja aikataulu sekä seminaarin tavoitteet. Sen jälkeen opettajien tarpeet arviointiosaamisen kehittämisestä tunnistettiin antamalla heille kyselylomake. Osallistujille esiteltiin myös mitä kompetensseja saavutettaisiin seminaarin jälkeen. Seminaarin lopussa opettajille annettiin kyselylomake, jonka avulla he arvioisivat arviointitaitojaan. Ensimmäisen kokoontumisen lopuksi, kuten jatkossakin, osallistujat antoivat palautetta siitä kuinka paljon he ymmärsivät ja miten he kokivat seminaarin. Aktiivisia oppimismenetelmiä käytettiin: useita käytännön tehtäviä, pariharjoituksia, ryhmäharjoituksia, itsenäistä työskentelyä, rentoutumistekniikoita. Osallistujat olivat halukkaita ilmaisemaan kantansa ja jakamaan kokemuksiaan.

Oppimistulokset

Seminaarin jälkeen osallistujilla oliselvä tavoite siitä mitä heidän odotetaan tekevän yksilöllisissä tehtävissään. Opettajien päätehtävänä oli luoda innovatiivisia arviointityökaluja 13. kesäkuuta mennessä. 13. kesäkuuta pidettiin toinen kokoontuminen, jossa osallistujat esittelivät arviointityökalujaan (testejä, kyselylomakkeita, portfolioita, havainnointejaan – mitä ikinä kukin oli päättänyt käyttää käytännön työssään) ja jakoivat kokemuksiaan sekä kuvailivat kohtaamiaan vaikeuksia luodessaan työkaluja. Seminaariluennoitsijat avustivat heitä. Erillisiä ohjaustilanteita järjestettiin myös 12.-, 24.- ja 25. lokakuuta niille opettajille, jotka halusivat testata arviointityökalujaan omiin oppilaisiinsa. Arvioinnin jälkeen opiskelijoilta kerättiin palautetta.

Tärkeimmät tulokset mitä tulee arviointitaitoihin, ovat uudet arviointityökalut ja nämä oppimistulokset:

  1. kyky määritellä arviointistrategia ottaen huomioon opiskelijoiden oppimisen tarpeet, järjestyksen/moduulin oppimisen tavoitteet, sisällön sekä opetusmenetelmät
  2. kyky tunnistaa arvioinnin tehtävät ja kriteerit liittyen opiskelijoiden suoritustasoon, riippuen ennustettavista oppimistuloksista
  3. kyky valita arviointimenetelmät, jotka mahdollistavat tasapuolisen tiedon keräämisen opiskelijoista
  4. kyky valmistautua ja käyttää erilaisia arviointitiedonlähteitä liittyen opintojen, sisällön ja opetusmenetelmien käyttötarkoituksiin
  5. kyky antaa ja vastaanottaa palautetta opiskelijoiden oppimisen saavutuksista ja vaikeuksista
  6. kyky reflektoida ja asianmukaisesti arvioida omaa toimintaansa arviointiprosessissa

Liettualaisen koulutushankkeen merkittävimpänä hyötynä pidettiin:

  1. tehokkaat oppimismenetelmät
  2. innovatiivisten arviointityökalujen valmistelu ja käyttöönotto opettajien käytännön työssä 

Linkkejä opetus ja –oppimismateriaaleihin
Recognition and accreditation of experiential learning – a way for better accessibility of adult education (223855-CP-1-2005-1-LT-GRUNDTVIG-G1)
http://reaction.vdu.l