| English | Suomeksi | Deutsch | Lietuviškai | Polski |

 

Koulutuksen sisällöt ja toteutus

Koulutuksen tavoitteena on edistää opettajien ja työpaikkaohjaajien arviointitaitoja. Koulutus painottaa erityisesti aiemmin opitun tunnistamiseen ja arviointiin liittyvää osaamista aikuiskoulutuksessa. Yhtenä tavoitteena on, että opettajat ja työpaikkaohjaajat yhdessä kehittävät arviointityökaluja koulutuksen aikana ja kokeilevat niitä käytännössä.

Seminaari 1:  1. koulutuspäivä 24.5. 2007
MITÄ ARVIOIDAAN JA MIKSI?

Seminaarin tavoitteena on edistää yhteisen ymmärryksen kehittymistä aiemmin opitun tunnistamisessa ja arvioinnissa osana näyttöjen arviointia. Tavoitteena on myös edistää osallistujien tietämystä ja ymmärrystä osaamisen arviointiin liittyvistä keskeisistä käsitteistä.

Aika

Sisältö

Opettajan toiminta

Opiskelijan toiminta

Varusteet, materiaalit

 

9.00-9.30

 

Koko koulutusohjelman ja ensimmäisen seminaarin tavoitteiden esittely

 

Opettaja esittelee sisällöt

 

Opiskelijat kuuntelevat

 

Luentomoniste

9.30-10.00

Tehtävä 1: Ryhmään ja heidän kiinnostuksen kohteisiin tutustuminen

Opettaja esittelee tehtävän

Parityö ja ryhmätyö

Tehtävä 1
PowerPoint materiaali

10.00-10.15

Lyhyt johdatus näyttötutkintojärjestelmään ja sen periaatteisiin

Opettaja esittelee

Opiskelijat kuuntelevat

 

 

10.15-10.30

Tauko

 

 

 

10.30-11.30

Mitä arvioidaan: Formaali, informaali ja non-formaali oppiminen osana näyttöjen arviointia  (A1)

Henkilökohtaistamisen vaiheet ja aiemmin opitun tunnistaminen ja arviointi (A2)

Opettaja johdattaa ryhmän keskustelemaan ko. teemoista

Aktiivinen osallistuminen ja keskusteluun osallistuminen

Piirtoheitinkalvot

 

 

11.30-12.15

Lounas

 

 

 

12.15-12.45

Tehtävä 2: Osallistujien kokemukset ja näkemykset aiemmin opitun tunnistamisesta ja arvioinnista

Opettaja orientoi ryhmän tehtävään

Pienryhmässä keskustelua

Tehtävä 2
PowerPoint materiaali

12.45-13.30

Ryhmätyön tulosten käsittelyä Tehtävä 2

Opettaja johtaa keskustelua

Ryhmät esittelevät työnsä ja kaikki aktiivisesti osallistuvat kysymällä ja kommentoimalla

 

13.30-14.00

Miksi arvioidaan:
Arvioinnin tehtävät (A2)
Arviointi ammatillisen kehittymisen tukijana (A2)

Opettaja esittelee käsitteet 

Aktiivinen kuunteleminen ja vuorovaikutus

PowerPoint materiaali

14.00-14.30

Tauko

 

 

 

 

14.30-15.00

 

Tehtävä 3: Osallistujien tämänhetkiset arviointimenetelmät

Opettajat ohjeistaa ryhmätehtävän

Keskustelu pienryhmissä ja tulosten kirjaaminen fläppipaperille

Tehtävä 3
Piirtoheitinkalvot
Fläppipaperit

15.00-16.00

Tehtävä 3 tulosten käsittely

Opettaja kommentoi

Ryhmät esittelevät työnsä

 

Seminaari 1:  2. koulutuspäivä 25.5.2007
MITÄ ARVIOIDAAN JA MIKSI?

Aika

Sisältö

Opettajan toiminta

Opiskelijan toiminta

Varusteet, materiaalit

8.30-8.45

Tehtävä 4: Edellisen päivän sisällön ja työskentelyn reflektointia

Opettajan ohjaa osallistujat luokkatilan keskelle tyhjään tilaan ja antaa tehtävän

Osallistujat saavat paperilautasen ja kirjoittavat merkityksellisimmät kokemuksensa yhdelle puolelle lautasta ja toiselle puolelle avoinna olevia kysymyksiä 

Tehtävä 4
Paperilautaset
Kynät

8.45-11.00

Mitä arvioidaan: Osaamisen luonne, jäsentäminen ja kehittyminen
(A3, A2)

Opettaja johdattelee teemaan

Aktiivinen kuunteleminen

PowerPoint materiaali

11.00-11.45

Lounas

 

 

 

 

11.45-13.15

 

Tehtävä 5:
Näyttötutkinnot – osaamisen kuvaukset niissä näytöissä, joita osallistujat arvioivat

Opettaja johdattaa ryhmän dokumenttien analyysiin

Osallistujat työskentelevät ryhmissä, tutkivat ja analysoivat tutkintojen perusteita

Tehtävä 5
PowerPoint materiaali
Tutkintojen perusteet (OPH)

13.15-13.30

Tauko

 

 

 

13.30-15.50

Välitehtävä 1:n esittely, mitä tehdään ja miten sekä mikä on aikataulu, mitä tehtävältä odotetaan ja miten se raportoidaan

Opettaja esittelee tehtävä 1:n taustalla olevat ajatukset

Ammattialakohtaiset ryhmät työskentelevät

Luentomoniste

15.50-16.00

Seminaari 1:n reflektointia

Opettaja pyytää osallistujilta palautetta (plussat ja miinukset)

Osallistujat tuovat esiin ajatuksiaan seminaarista