| English | Suomeksi | Deutsch | Lietuviškai | Polski |
Koulutuksen sisällöt ja toteutus
Koulutuksen tavoitteena on edistää opettajien ja työpaikkaohjaajien arviointitaitoja. Koulutus painottaa erityisesti aiemmin opitun tunnistamiseen ja arviointiin liittyvää osaamista aikuiskoulutuksessa. Yhtenä tavoitteena on, että opettajat ja työpaikkaohjaajat yhdessä kehittävät arviointityökaluja koulutuksen aikana ja kokeilevat niitä käytännössä.
Seminaari 1: 1. koulutuspäivä 24.5. 2007
MITÄ ARVIOIDAAN JA MIKSI?
Seminaarin tavoitteena on edistää yhteisen ymmärryksen kehittymistä aiemmin opitun tunnistamisessa ja arvioinnissa osana näyttöjen arviointia. Tavoitteena on myös edistää osallistujien tietämystä ja ymmärrystä osaamisen arviointiin liittyvistä keskeisistä käsitteistä.
Aika |
Sisältö |
Opettajan toiminta |
Opiskelijan toiminta |
Varusteet, materiaalit |
9.00-9.30 |
Koko koulutusohjelman ja ensimmäisen seminaarin tavoitteiden esittely |
Opettaja esittelee sisällöt |
Opiskelijat kuuntelevat |
Luentomoniste |
9.30-10.00 |
Tehtävä 1: Ryhmään ja heidän kiinnostuksen kohteisiin tutustuminen |
Opettaja esittelee tehtävän |
Parityö ja ryhmätyö |
Tehtävä 1 |
10.00-10.15 |
Lyhyt johdatus näyttötutkintojärjestelmään ja sen periaatteisiin |
Opettaja esittelee |
Opiskelijat kuuntelevat |
|
10.15-10.30 |
Tauko |
|
|
|
10.30-11.30 |
Mitä arvioidaan: Formaali, informaali ja non-formaali oppiminen osana näyttöjen arviointia (A1) Henkilökohtaistamisen vaiheet ja aiemmin opitun tunnistaminen ja arviointi (A2) |
Opettaja johdattaa ryhmän keskustelemaan ko. teemoista |
Aktiivinen osallistuminen ja keskusteluun osallistuminen |
Piirtoheitinkalvot
|
11.30-12.15 |
Lounas |
|
|
|
12.15-12.45 |
Tehtävä 2: Osallistujien kokemukset ja näkemykset aiemmin opitun tunnistamisesta ja arvioinnista |
Opettaja orientoi ryhmän tehtävään |
Pienryhmässä keskustelua |
Tehtävä 2 |
12.45-13.30 |
Ryhmätyön tulosten käsittelyä Tehtävä 2 |
Opettaja johtaa keskustelua |
Ryhmät esittelevät työnsä ja kaikki aktiivisesti osallistuvat kysymällä ja kommentoimalla |
|
13.30-14.00 |
Miksi arvioidaan: |
Opettaja esittelee käsitteet |
Aktiivinen kuunteleminen ja vuorovaikutus |
PowerPoint materiaali |
14.00-14.30 |
Tauko |
|
|
|
14.30-15.00
|
Tehtävä 3: Osallistujien tämänhetkiset arviointimenetelmät |
Opettajat ohjeistaa ryhmätehtävän |
Keskustelu pienryhmissä ja tulosten kirjaaminen fläppipaperille |
Tehtävä 3 |
15.00-16.00 |
Tehtävä 3 tulosten käsittely |
Opettaja kommentoi |
Ryhmät esittelevät työnsä |
|
Seminaari 1: 2. koulutuspäivä 25.5.2007
MITÄ ARVIOIDAAN JA MIKSI?
Aika |
Sisältö |
Opettajan toiminta |
Opiskelijan toiminta |
Varusteet, materiaalit |
8.30-8.45 |
Tehtävä 4: Edellisen päivän sisällön ja työskentelyn reflektointia |
Opettajan ohjaa osallistujat luokkatilan keskelle tyhjään tilaan ja antaa tehtävän |
Osallistujat saavat paperilautasen ja kirjoittavat merkityksellisimmät kokemuksensa yhdelle puolelle lautasta ja toiselle puolelle avoinna olevia kysymyksiä |
Tehtävä 4 |
8.45-11.00 |
Mitä arvioidaan: Osaamisen luonne, jäsentäminen ja kehittyminen |
Opettaja johdattelee teemaan |
Aktiivinen kuunteleminen |
PowerPoint materiaali |
11.00-11.45 |
Lounas |
|
|
|
11.45-13.15
|
Tehtävä 5: |
Opettaja johdattaa ryhmän dokumenttien analyysiin |
Osallistujat työskentelevät ryhmissä, tutkivat ja analysoivat tutkintojen perusteita |
Tehtävä 5 |
13.15-13.30 |
Tauko |
|
|
|
13.30-15.50 |
Välitehtävä 1:n esittely, mitä tehdään ja miten sekä mikä on aikataulu, mitä tehtävältä odotetaan ja miten se raportoidaan |
Opettaja esittelee tehtävä 1:n taustalla olevat ajatukset |
Ammattialakohtaiset ryhmät työskentelevät |
Luentomoniste |
15.50-16.00 |
Seminaari 1:n reflektointia |
Opettaja pyytää osallistujilta palautetta (plussat ja miinukset) |
Osallistujat tuovat esiin ajatuksiaan seminaarista |
Seminaari 1 Lahti