| English | Suomeksi | Deutsch | Lietuviškai | Polski |

 

Koulutuksen sisällöt ja toteutus

SEMINAARI, Koulutuspäivä1, 16.5.2007

ARVIOINNISTA AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA

Aika

Sisältö

Opettajan toiminta

Opiskelijan toiminta

Materiaalit, varusteet

10.00 – 10.15

Orientaatio arvioijan (ammatillisen opettajan) osaamiseen

Opettaja esittelee osaamiskuvauksen, joka on syntynyt “Oppimistulosten arviointi”-moduulin tuloksena

Opiskelijat kuuntelevat

PowerPoint materiaali

10.15  - 10.45

Ammatillisten opettajien arviointiosaamiseen liittyvien tarpeiden selvittäminen

Opettaja antaa kyselylomakkeen täytettäväksi

Opiskelijat täyttävät kyselylomakkeen

Kyselylomakkeet

10.45 – 11.00

Arvioijan osaamistarpeet

Opettaja esittelee tehtävän

Opiskelijat työskentelevät itsenäisesti ja pareittain

Tehtävä 1

11.00 – 11.20

Käsitykset oppimistuloksista

Opettaja luennoi

Opiskelijat kuuntelevat aktiivisesti ja osallistuvat

PowerPoint materiaali

11.20 – 11.40

Arviointiprosessin ymmärtäminen

Opettaja esittelee tehtävän

Opiskelijat työskentelevät ryhmissä

Tehtävä 2

11.40 – 11.55

Arvioinnin käsite ja eri puolet arvioinnista

Opettaja luennoi

Opiskelijat kuuntelevat

Piirtoheitinkalvot

11.55 – 12.30

Osallistujien kokemukset ja näkemykset arviointijärjestelmästä

Opettaja orientoi ryhmätyöhön

Opiskelijat työskentelevät ryhmissä ja esittelevät työnsä toisille

Tehtävä 3
Tehtäväpaperit työskentelyä varten

12.30 – 13.00

Seminaari 1:n reflektointia

Opettaja pyytää opiskelijoilta palautetta siitä, mikä oli tärkeää  seminaarissa käsitellyistä asioista

Opiskelijat kertovat ajatuksiaan

 

13.00 – 14.00

Lounas

 

 

 

14.00 – 14.15

Johdatus arviointistrategioihin

Opettaja esittelee

Opiskelijat kuuntelevat

PowerPoint Materiaali

14.15 -  14.40

Miksi arvioidaan? (ajattelun virtaa)

Opettaja kirjoittaa opiskelijoiden ajatuksia isolle paperille ja tekee yhteenvetoja vastauksia

Opiskelijat tuottavat ajatuksiaan

Tehtävä 4

14.40 – 15.20

Arviointijärjestelmän osat

Opettaja esittää

Opiskelijat kuuntelevat aktiivisesti

PowerPoint materiaali

15.20 – 15.30

Arviointiprosessin (mallin) esitteleminen

Opettaja esittelee

Opiskelija kuuntelee

Piirtoheitinkalvo

15.30 – 16.00

Keskustelu arviointimallista

Opettaja aktivoi

Opiskelijat tuovat esiin käsityksiään

Tehtävä 5

16.00 – 16.30

Arviointiprosessin järjestelyyn liittyvien vaatimusten esitteleminen

Opettaja esittelee

Opiskelijat kuuntelevat aktiivisesti ja osallistuvat

PowerPoint materiaali

16.30 – 17.00

Tärkeimmät ongelmat arvioinnissa

Opettaja antaa kyselylomakkeen, jonka opiskelijat täyttävät

Opiskelijat täyttävät itsenäisesti lomakkeen

Tehtävä 6

SEMINAARI, koulutuspäivä 2, 17.5.2007
ARVIOINTIMENETELMIEN TYYPIT JA MUODOT

Aika

Sisältö

Opettajan toiminta

Opiskelijan toiminta

Materiaalit, varusteet

9.00  – 9.15

Orientaatio päivän teemaan

Opettaja orientoi

Opiskelijat kuuntelevat

Piirtoheitinkalvo

9.15 -  9.45

Edellisen päivän reflektointi
(opettaja-minä-muut)

Opettaja johtaa

Opiskelijat jakavat kokemuksiaan

 

9.45 – 10.25

Lyhyt esittely Bloomin taksonomiatasoista

Opettajan luennoi

Opiskelijat kuuntelevat aktiivisesti ja osallistuvat

PowerPoint materiaali

10.25 – 11.15

Arvioinnin tyypit

Opettajan esittelee

Opiskelijat kuuntelevat

PowerPoint materiaali

11.15 – 12.00

Arviointityyppien eroja

Opettajan esittelee tehtävän ja antaa tehtäväpaperit

Opiskelijat työskentelevät itsenäisesti ja ryhmissä

Tehtävä 7,
tehtäväpaperit

12.00 – 13.00

Lounas

 

 

 

13.00 – 13.45

Arviointimenetelmien käsittelyä

Opettaja luennoi

Aktiivista kuuntelua ja kommentointia

PowerPoint materiaali

13.45 – 14.30

Yksilö- ja ryhmäarvioinnin etuja ja haittoja

Opettaja esittelee tehtävän

Opiskelijat työskentelevät itsenäisesti ja ryhmissä

Tehtävä 8

 14.30 - 15.00

Päänäkökulmat konstruktivistiseen palautteeseen

Opettaja orientoi

Opiskelijat kuuntelevat aktiivisesti

PowerPoint materiaali

 15.00 - 15.30

Palautteen käyttäminen

Opettaja esittelee  tehtävän

Opiskelijat työskentelevät yksilöllisesti ja  kommentoivat

Tehtävä 9

15.30 – 16.00

Itsearviointimenetelmien merkitys

Opettaja esittää

Opiskelijat kuuntelevat

PowerPoint materiaali

SEMINAARI, koulutuspäivä 3, 18.5. 2007:
UUSIEN ARVIOINTI-IDEOIDEN KÄYTTÄMINEN AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA

Aika

Sisältö

Opettajan toiminta

Opiskelijan toiminta

Materiaalit, varusteet

9.00  – 9.15

Orientaatio päivän teemaan

Opettaja orientoi

Opiskelijat kuuntelevat

Piirtoheitinkalvo

9.15 -  9.45

Edellisen päivän reflektointi (opettaja-minä- muut)

Opettaja johtaa

 

 

9.45 – 11.30

Bloomin taksonomiatasojen kuvaaminen

Opettaja luennoi

Opiskelijat kuuntelevat aktiivisesti ja osallistuvat

PowerPoint materiaali

9.45 – 11.30

Kysymysten muotoilu jokaiselle taksonomiatasolle

Opettaja pyytää opiskelijoita antamaan esimerkkejä kysymysten muotoilusta

Opiskelijat työstävät arviointitehtäviä Bloomin taksonomian mukaan omaan opetustyöhön liittyen 

Tehtävä 10

11.30 – 12.00

Kysymystyyppien esitteleminen

Opettaja esittää

Opiskelijat kuuntelevat aktiivisesti

PowerPoint materiaali

12.00 – 13.00

Lounas

 

 

 

13.00 – 16.00

Kotitehtävän esittely. Keskustelua kotitehtävästä, yksilöohjauksien organisointia

Opettaja johtaa ryhmän keskustelemaan näistä teemoista

Aktiivista osallistumista, keskustelua