| English | Suomeksi | Deutsch | Lietuviškai | Polski |
Koulutuksen sisällöt ja toteutus
SEMINAARI, Koulutuspäivä1, 16.5.2007 ARVIOINNISTA AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA |
||||
Aika |
Sisältö |
Opettajan toiminta |
Opiskelijan toiminta |
Materiaalit, varusteet |
10.00 – 10.15 |
Orientaatio arvioijan (ammatillisen opettajan) osaamiseen |
Opettaja esittelee osaamiskuvauksen, joka on syntynyt “Oppimistulosten arviointi”-moduulin tuloksena |
Opiskelijat kuuntelevat |
PowerPoint materiaali |
10.15 - 10.45 |
Ammatillisten opettajien arviointiosaamiseen liittyvien tarpeiden selvittäminen |
Opettaja antaa kyselylomakkeen täytettäväksi |
Opiskelijat täyttävät kyselylomakkeen |
Kyselylomakkeet |
10.45 – 11.00 |
Arvioijan osaamistarpeet |
Opettaja esittelee tehtävän |
Opiskelijat työskentelevät itsenäisesti ja pareittain |
|
11.00 – 11.20 |
Käsitykset oppimistuloksista |
Opettaja luennoi |
Opiskelijat kuuntelevat aktiivisesti ja osallistuvat |
PowerPoint materiaali |
11.20 – 11.40 |
Arviointiprosessin ymmärtäminen |
Opettaja esittelee tehtävän |
Opiskelijat työskentelevät ryhmissä |
|
11.40 – 11.55 |
Arvioinnin käsite ja eri puolet arvioinnista |
Opettaja luennoi |
Opiskelijat kuuntelevat |
Piirtoheitinkalvot |
11.55 – 12.30 |
Osallistujien kokemukset ja näkemykset arviointijärjestelmästä |
Opettaja orientoi ryhmätyöhön |
Opiskelijat työskentelevät ryhmissä ja esittelevät työnsä toisille |
Tehtävä 3 |
12.30 – 13.00 |
Seminaari 1:n reflektointia |
Opettaja pyytää opiskelijoilta palautetta siitä, mikä oli tärkeää seminaarissa käsitellyistä asioista |
Opiskelijat kertovat ajatuksiaan |
|
13.00 – 14.00 |
Lounas |
|
|
|
14.00 – 14.15 |
Johdatus arviointistrategioihin |
Opettaja esittelee |
Opiskelijat kuuntelevat |
PowerPoint Materiaali |
14.15 - 14.40 |
Miksi arvioidaan? (ajattelun virtaa) |
Opettaja kirjoittaa opiskelijoiden ajatuksia isolle paperille ja tekee yhteenvetoja vastauksia |
Opiskelijat tuottavat ajatuksiaan |
|
14.40 – 15.20 |
Arviointijärjestelmän osat |
Opettaja esittää |
Opiskelijat kuuntelevat aktiivisesti |
PowerPoint materiaali |
15.20 – 15.30 |
Arviointiprosessin (mallin) esitteleminen |
Opettaja esittelee |
Opiskelija kuuntelee |
Piirtoheitinkalvo |
15.30 – 16.00 |
Keskustelu arviointimallista |
Opettaja aktivoi |
Opiskelijat tuovat esiin käsityksiään |
|
16.00 – 16.30 |
Arviointiprosessin järjestelyyn liittyvien vaatimusten esitteleminen |
Opettaja esittelee |
Opiskelijat kuuntelevat aktiivisesti ja osallistuvat |
PowerPoint materiaali |
16.30 – 17.00 |
Tärkeimmät ongelmat arvioinnissa |
Opettaja antaa kyselylomakkeen, jonka opiskelijat täyttävät |
Opiskelijat täyttävät itsenäisesti lomakkeen |
|
SEMINAARI, koulutuspäivä 2, 17.5.2007 |
||||
Aika |
Sisältö |
Opettajan toiminta |
Opiskelijan toiminta |
Materiaalit, varusteet |
9.00 – 9.15 |
Orientaatio päivän teemaan |
Opettaja orientoi |
Opiskelijat kuuntelevat |
Piirtoheitinkalvo |
9.15 - 9.45 |
Edellisen päivän reflektointi |
Opettaja johtaa |
Opiskelijat jakavat kokemuksiaan |
|
9.45 – 10.25 |
Lyhyt esittely Bloomin taksonomiatasoista |
Opettajan luennoi |
Opiskelijat kuuntelevat aktiivisesti ja osallistuvat |
PowerPoint materiaali |
10.25 – 11.15 |
Arvioinnin tyypit |
Opettajan esittelee |
Opiskelijat kuuntelevat |
PowerPoint materiaali |
11.15 – 12.00 |
Arviointityyppien eroja |
Opettajan esittelee tehtävän ja antaa tehtäväpaperit |
Opiskelijat työskentelevät itsenäisesti ja ryhmissä |
Tehtävä 7, |
12.00 – 13.00 |
Lounas |
|
|
|
13.00 – 13.45 |
Arviointimenetelmien käsittelyä |
Opettaja luennoi |
Aktiivista kuuntelua ja kommentointia |
PowerPoint materiaali |
13.45 – 14.30 |
Yksilö- ja ryhmäarvioinnin etuja ja haittoja |
Opettaja esittelee tehtävän |
Opiskelijat työskentelevät itsenäisesti ja ryhmissä |
|
14.30 - 15.00 |
Päänäkökulmat konstruktivistiseen palautteeseen |
Opettaja orientoi |
Opiskelijat kuuntelevat aktiivisesti |
PowerPoint materiaali |
15.00 - 15.30 |
Palautteen käyttäminen |
Opettaja esittelee tehtävän |
Opiskelijat työskentelevät yksilöllisesti ja kommentoivat |
|
15.30 – 16.00 |
Itsearviointimenetelmien merkitys |
Opettaja esittää |
Opiskelijat kuuntelevat |
PowerPoint materiaali |
SEMINAARI, koulutuspäivä 3, 18.5. 2007: |
||||
Aika |
Sisältö |
Opettajan toiminta |
Opiskelijan toiminta |
Materiaalit, varusteet |
9.00 – 9.15 |
Orientaatio päivän teemaan |
Opettaja orientoi |
Opiskelijat kuuntelevat |
Piirtoheitinkalvo |
9.15 - 9.45 |
Edellisen päivän reflektointi (opettaja-minä- muut) |
Opettaja johtaa |
|
|
9.45 – 11.30 |
Bloomin taksonomiatasojen kuvaaminen |
Opettaja luennoi |
Opiskelijat kuuntelevat aktiivisesti ja osallistuvat |
PowerPoint materiaali |
9.45 – 11.30 |
Kysymysten muotoilu jokaiselle taksonomiatasolle |
Opettaja pyytää opiskelijoita antamaan esimerkkejä kysymysten muotoilusta |
Opiskelijat työstävät arviointitehtäviä Bloomin taksonomian mukaan omaan opetustyöhön liittyen |
Tehtävä 10 |
11.30 – 12.00 |
Kysymystyyppien esitteleminen |
Opettaja esittää |
Opiskelijat kuuntelevat aktiivisesti |
PowerPoint materiaali |
12.00 – 13.00 |
Lounas |
|
|
|
13.00 – 16.00 |
Kotitehtävän esittely. Keskustelua kotitehtävästä, yksilöohjauksien organisointia |
Opettaja johtaa ryhmän keskustelemaan näistä teemoista |
Aktiivista osallistumista, keskustelua |
|
Seminaari 1 Kaunas