| English | Suomeksi | Deutsch | Lietuviškai | Polski |

 

Koulutuksen sisällöt ja toteutus

Seminaari 2: 1. Koulutuspäivä 18.9.2007
MITEN ARVIOIDAAN?

Seminaarin tavoitteena on arvioida arviointivälineiden käyttökelpoisuutta erilaisten osaamisten arvioinnissa. Tavoitteena on myös syventää osallistujien teoria- ja käytännöllistä tietämystä erilaisten arviointivälineiden käytöstä sekä niiden heikkouksista ja vahvuuksista osaamisen arvioinnissa.

Aika

Sisältö

Opettajan toiminta

Opiskelijan toiminta

Varusteet,
materiaalit

9.00-9.15

Seminaariin orientoituminen

Opettaja esittelee sisällön

Osallistujat kuuntelevat

Piirtoheitinkalvot

9.15-10.45

Oppimistehtävä 1:n käsittely (tauko sopivalla hetkellä)

Tulokset ja mitä uutta opittiin
Mitä uusia kysymyksiä tehtävä nosti esiin
Uusien kysymysten käsittely (A4)

Opettaja esittelee teeman ja tulosten esittelytavan

Opettajan kommentoi ja jäsentää tuloksia

Osallistujat esittelevät ryhmänsä tuloksia

Muut esittävät kysymyksiä, kommentoivat ja aktiivisesti työstävät esityksiä

Opiskelijoiden esseet / yhteenvedot, piirtoheitinkalvot ja PowerPoint materiaali

10.45-11.30

Miten arvioidaan (osa 1)

Kriteeriperustainen arviointi periaatteellisena ja käytännöllisenä asiana (A5)

Opettaja luennoi

Aktiivinen kuunteleminen ja kommentoiminen

PowerPoint materiaali
Luentomoniste

11.30-12.15

Lounas

 

 

 

12.15-12.30

Orientoituminen iltapäivän sisältöihin: Miten arvioidaan (osa 2)

Portfolio, testit, itsearviointi  (A6, A7)

Opettaja orientoi

Osallistujat kuuntelevat

Piirtoheitinkalvot

12.30 -12.45

Joitakin aiemmin opitun tunnistamisen ja arvioinnin menetelmiä

Opettaja johdattelee ryhmän keskusteluun

Osallistujat osallistuvat keskusteluun

PowerPoint materiaali

12.45-13.30

Tehtävä 7:
“Käsi”-arviointimenetelmään tutustuminen käytännössä

Opettaja esittelee tehtävän

Osallistujat työskentelevät pareittain

Tehtävä 7

 

13.30-13.45

“Käsi”-menetelmän käytön reflektointia
-kuinka helppoa käyttö oli
-millaisilla eri tavoilla sitä voisi käyttää

Opettajan johtaa keskustelua

Osallistujat kertovat kokemuksestaan ja analysoivat menetelmää

 

13.45-14.00

Tauko

 

 

 

14.00-14.15

 “Osaan.fi” itsearvioinnin menetelmänä

Opettaja avaa linkin ja esittelee menetelmän perusidean 

Osallistujat katsovat ja hahmottavat sen käyttöä

Tietokone, internet

14.15-
14.30

“Tikkataulu” arviointimenetelmänä

Opettaja esittelee “tikkataulun” perusidean

Osallistujat kuuntelevat aktiivisesti ja osallistuvat

Piirtoheitinkalvo

14.30-15.00

Tehtävä 8: Portfolio arviointivälineenä

Opettaja esittelee tehtävän

Opettaja johtaa näkemysten ja kokemusten jakamista

Osallistujat työskentelevät itsenäisesti

Osallistujat kertovat näkemyksistään ja kokemuksistaan

Tehtävä 8

15.00-16.00

Portfolion vahvuudet ja heikkoudet
-ePortfolio

Opettaja kertoo esimerkkejä ja auttaa keskustelussa

Osallistujat kuuntelevat ja keskustelevat

Tietokone, internet

 Seminaari 2: 2. Koulutuspäivä 19.9. 2007 MITEN ARVIOIDAAN?

Aika

Sisältö

Opettajan toiminta

Opiskelijan toiminta

Varusteet, materiaalit

8.30-8.35

Orientoituminen päivän teemaan

Opettaja orientoi

Osallistujat kuuntelevat

Piirtoheitinkalvo

8.35- 9.05

Tehtävä 9: Metaforat arvioinnin osana (A9)

Opettaja esittelee tehtävän

Osallistujat työskentelevät pareittain

Tehtävä 9

9.05-9.35

Vertaisarviointi ja vertaisohjaus (A8)

Opettaja luennoi

Osallistujat kuuntelevat aktiivisesti ja osallistuvat

PowerPoint materiaali

9.35 -
9.50

 Tauko

 

 

 

9.50-10.10

Tehtävä 10: kuvien käyttö vertaisarvioinnissa (A9)

Menetelmän reflektointia

Opettaja esittelee tehtävän

Opettaja esittää kysymyksiä

Osallistujat työstävät tehtävää

Opiskelijat analysoivat kokemusta

Tehtävä 10
Kuvat

10.10-11.00

Tehtävä 11: Disney-tekniikka itsearviointimenetelmänä (A9)

Menetelmän reflektointia

Opettaja esittelee menetelmän ja tehtävän

Opettaja esittää reflektiota tukevia kysymyksiä

Osallistujat työskentelevät pareittain

Osallistujat analysoivat kokemusta

Tehtävä 11
Tehtäväpaperit, joita tarvitaan työskentelyyn

11.00-11.45

Lounas

 

 

 

11.45-14.45

Tehtävä 12:
Arviointi- ja ohjauskeskustelut (A 10)

Opettaja esittelee teeman ja tehtävän

Aktiivinen kuuntelu
Osallistujat työstävät tehtävää ryhmissä

Tehtävä 12

14.45-15.20

Välitehtävän esittely

Opettaja kertoo

Osallistujat kuuntelevat

Piirtoheitinkalvo

15.20-15.30

Seminaarin sisällön ja työskentelyn reflektointia, palaute

Opettaja aktivoi

Osallistujat tuovat ajatuksiaan esiin

Kortit , kuvat