| English | Suomeksi | Deutsch | Lietuviškai | Polski |
Koulutuksen sisällöt ja toteutus
Seminaari 2: 1. Koulutuspäivä 18.9.2007
MITEN ARVIOIDAAN?
Seminaarin tavoitteena on arvioida arviointivälineiden käyttökelpoisuutta erilaisten osaamisten arvioinnissa. Tavoitteena on myös syventää osallistujien teoria- ja käytännöllistä tietämystä erilaisten arviointivälineiden käytöstä sekä niiden heikkouksista ja vahvuuksista osaamisen arvioinnissa.
Aika |
Sisältö |
Opettajan toiminta |
Opiskelijan toiminta |
Varusteet, |
9.00-9.15 |
Seminaariin orientoituminen |
Opettaja esittelee sisällön |
Osallistujat kuuntelevat |
Piirtoheitinkalvot |
9.15-10.45 |
Oppimistehtävä 1:n käsittely (tauko sopivalla hetkellä) Tulokset ja mitä uutta opittiin |
Opettaja esittelee teeman ja tulosten esittelytavan Opettajan kommentoi ja jäsentää tuloksia |
Osallistujat esittelevät ryhmänsä tuloksia Muut esittävät kysymyksiä, kommentoivat ja aktiivisesti työstävät esityksiä |
Opiskelijoiden esseet / yhteenvedot, piirtoheitinkalvot ja PowerPoint materiaali |
10.45-11.30 |
Miten arvioidaan (osa 1) Kriteeriperustainen arviointi periaatteellisena ja käytännöllisenä asiana (A5) |
Opettaja luennoi |
Aktiivinen kuunteleminen ja kommentoiminen |
PowerPoint materiaali |
11.30-12.15 |
Lounas |
|
|
|
12.15-12.30 |
Orientoituminen iltapäivän sisältöihin: Miten arvioidaan (osa 2) |
Opettaja orientoi |
Osallistujat kuuntelevat |
Piirtoheitinkalvot |
12.30 -12.45 |
Joitakin aiemmin opitun tunnistamisen ja arvioinnin menetelmiä |
Opettaja johdattelee ryhmän keskusteluun |
Osallistujat osallistuvat keskusteluun |
PowerPoint materiaali |
12.45-13.30 |
Tehtävä 7: |
Opettaja esittelee tehtävän |
Osallistujat työskentelevät pareittain |
Tehtävä 7
|
13.30-13.45 |
“Käsi”-menetelmän käytön reflektointia |
Opettajan johtaa keskustelua |
Osallistujat kertovat kokemuksestaan ja analysoivat menetelmää |
|
13.45-14.00 |
Tauko |
|
|
|
14.00-14.15 |
“Osaan.fi” itsearvioinnin menetelmänä |
Opettaja avaa linkin ja esittelee menetelmän perusidean |
Osallistujat katsovat ja hahmottavat sen käyttöä |
Tietokone, internet |
14.15- |
“Tikkataulu” arviointimenetelmänä |
Opettaja esittelee “tikkataulun” perusidean |
Osallistujat kuuntelevat aktiivisesti ja osallistuvat |
Piirtoheitinkalvo |
14.30-15.00 |
Tehtävä 8: Portfolio arviointivälineenä |
Opettaja esittelee tehtävän Opettaja johtaa näkemysten ja kokemusten jakamista |
Osallistujat työskentelevät itsenäisesti Osallistujat kertovat näkemyksistään ja kokemuksistaan |
Tehtävä 8 |
15.00-16.00 |
Portfolion vahvuudet ja heikkoudet |
Opettaja kertoo esimerkkejä ja auttaa keskustelussa |
Osallistujat kuuntelevat ja keskustelevat |
Tietokone, internet |
Seminaari 2: 2. Koulutuspäivä 19.9. 2007 MITEN ARVIOIDAAN? |
||||
Aika |
Sisältö |
Opettajan toiminta |
Opiskelijan toiminta |
Varusteet, materiaalit |
8.30-8.35 |
Orientoituminen päivän teemaan |
Opettaja orientoi |
Osallistujat kuuntelevat |
Piirtoheitinkalvo |
8.35- 9.05 |
Opettaja esittelee tehtävän |
Osallistujat työskentelevät pareittain |
Tehtävä 9 |
|
9.05-9.35 |
Vertaisarviointi ja vertaisohjaus (A8) |
Opettaja luennoi |
Osallistujat kuuntelevat aktiivisesti ja osallistuvat |
PowerPoint materiaali |
9.35 - |
Tauko |
|
|
|
9.50-10.10 |
Tehtävä 10: kuvien käyttö vertaisarvioinnissa (A9) Menetelmän reflektointia |
Opettaja esittelee tehtävän Opettaja esittää kysymyksiä |
Osallistujat työstävät tehtävää Opiskelijat analysoivat kokemusta |
Tehtävä 10 |
10.10-11.00 |
Tehtävä 11: Disney-tekniikka itsearviointimenetelmänä (A9) Menetelmän reflektointia |
Opettaja esittelee menetelmän ja tehtävän Opettaja esittää reflektiota tukevia kysymyksiä |
Osallistujat työskentelevät pareittain Osallistujat analysoivat kokemusta |
Tehtävä 11 |
11.00-11.45 |
Lounas |
|
|
|
11.45-14.45 |
Tehtävä 12: |
Opettaja esittelee teeman ja tehtävän |
Aktiivinen kuuntelu |
Tehtävä 12 |
14.45-15.20 |
Välitehtävän esittely |
Opettaja kertoo |
Osallistujat kuuntelevat |
Piirtoheitinkalvo |
15.20-15.30 |
Seminaarin sisällön ja työskentelyn reflektointia, palaute |
Opettaja aktivoi |
Osallistujat tuovat ajatuksiaan esiin |
Kortit , kuvat |
Seminaari 2 Lahti